Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Alternativ kommunikation på förskolan : "fler kanaler att kommunicera"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lidman Ellinore; [2020]
    Nyckelord :Augmentative and alternative Communication; Communication; AAC; Unaided systems; Aided system; Preschool; Preschool teachers; Alternativ och kompletterande kommunikation; Kommunikation; Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; Grafisk AKK; Förskola; Förskollärare;

    Sammanfattning : Talet är något som många människor tar för givet, men för en del barn och vuxna är detta något som inte är lika självklart. Människor med språksvårigheter kan få hjälp och denna hjälp kan börja redan i förskolan. Alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, är ett samlingsbegrepp av olika hjälpmedel som kompletterar talet. LÄS MER

  2. 2. Autism i förskolan : Fem förskollärares erfarenheter

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Åkerblom; [2020]
    Nyckelord :autism; inclusion; preschool; teachers’ experiences; Autsim; förskola; inkludering; lärarerfarenheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar med barn med autism i förskolan och hur de bidrar till inkluderingen av dessa barn. Studien baseras på kvalitativa intervjuer med fem förskollärare, där öppna frågor ställdes för att få fram förskollärarnas erfarenheter och kunskaper. LÄS MER

  3. 3. "Jag skulle aldrig säga att mitt barn är blygt, utan att hen är observant" : En kvalitativ studie om högkänslighet bland barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Stolpe; Klara Rosengren; [2019]
    Nyckelord :Högkänslighet; högkänsliga barn; förskolemiljö; särskilda behov; fenomenologi; IPA-metoden; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Denna uppsats har skrivits med syfte att genom en fenomenologisk ansats undersöka innebörden av begreppet högkänslighet och vilka särskilda behov som är viktiga att beakta hos högkänsliga barn, samt hur detta kan förstås i relation till förskolans miljö. Genomförandet av studien består av kvalitativa intervjuer av föräldrar till högkänsliga barn som går i förskola/förskoleklass såväl som förskolepersonal med förkunskaper om begreppet högkänslighet. LÄS MER

  4. 4. ”Det är inte genusstyrt hur duktig man kan vara med digitala verktyg” : En studie om användningen av digitala verktyg i förskolan sett ur ett genusperspektiv

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Nina Söderholm; [2019]
    Nyckelord :digital kompetens; förskola; genus; genusperspektiv; pedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka digitala verktyg ur ett genusperspektiv, hur pedagogerna förhåller sig till dessa två områden och hur genus konstrueras i mötet med de digitala verktygen. I studien har utgångspunkten varit forskning kring genusordning och socialkonstruktionismen som innebär att vi lär av och med varandra och att olika strukturer och normer påverkat vårat förhållningssätt till genus. LÄS MER

  5. 5. Vad görs i förskolan för att utveckla barns kommunikativa förmåga?

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie Kjellsson; [2018-10-23]
    Nyckelord :specialpedagogik; förskola; kommunikativ förmåga; pedagogisk flexibilitet;

    Sammanfattning : Detta är en studie om förskolepersonals förhållningssätt till barn med nedsatt kommunikativ förmåga. Förskolans vardagsarbete observeras av personalen som kartlägger alla barn samt även enskilda barn. LÄS MER