Sökning: "Företagens livscykel"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Företagens livscykel.

  1. 1. Aktier eller kontanter? : Finansieringsmetodens påverkan på avkastning vid företagsförvärv.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jonatan Wetterhorn; David Ewaldsson; [2022]
    Nyckelord :Abnormal avkastning; Aktier; Eventstudie; Finansieringsmetod; Företagsförvärv; Kontanter; Svenska aktiemarknaden.;

    Sammanfattning : Företagsförvärv kan vara en vital del i ett företags livscykel. Vilken finansieringsmetod företagen väljer vid förvärv utgör därför en betydande del av hur förvärvet utvecklas. Denna studie undersöker vilken påverkan valet av finansieringsmetod har på det förvärvande bolagets avkastning vid och runt dagen för företagsförvärv. LÄS MER

  2. 2. Kartläggning av miljöpåverkan för aluminium- och stålprodukter : En jämförande livscykelanalys

    Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar produktionsutveckling (ML)

    Författare :Agnes Kübar; Julia Nyström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Dagens samhälle efterfrågar och kräver i allt större utsträckning en transparens vad gäller företags påverkan på miljön. Detta då medvetenheten kring betydelsen av hållbarhet, och i synnerhet företagens roll i hållbarhetsfrågor, ökar hos allmänheten. LÄS MER

  3. 3. Developing a Life Cycle Assessment model for an electric motorcycle

    Master-uppsats, KTH/Energiteknik

    Författare :Avinash Kumar; [2022]
    Nyckelord :environmental impacts; lithium-ion battery; electric vehicle; transportation; life cycle assessment;

    Sammanfattning : Transport is one of the most carbon-intensive sectors in the world today. With increasing global population and economy, the share of emissions is expected to rise. Electric vehicle is one of promising technology that helps address this challenge. LÄS MER

  4. 4. Corporate social responsibility communication in apparel retail industry

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Natalie Saati; [2021]
    Nyckelord :apparel retail; CSR commitment; CSR communication; CSR communication strategy; CSR motives; institutional theory; legitimacy; sustainability; CSR; CSR engagemang; CSR kommunikation; CSR kommunikationsstrategier; CSR motiv; hållbarhet; institutionell teori; klädhandlare; legitimitet;

    Sammanfattning : The apparel industry is accused of being socially and environmentally irresponsible. Due to the growing awareness of the social and environmental impact caused by the apparel industry, stakeholders are increasingly vigilant and demand ethical corporate behavior. LÄS MER

  5. 5. Återvinning, återanvändning eller LCA? : en kvalitativ studie inom den svenska textilindustrin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Paulina Kollberg Stolt; Melinda Padron; Hanna Knutsson; [2020]
    Nyckelord :Recycle; reuse; LCA; sustainability; motive; implementation process; effect; Återvinning; återanvändning; LCA; hållbarhet; motiv; implementeringsprocess; effekt 4;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har textilindustrin bevittnat en ökad medvetenhet gällandehållbarhet. Redan 2010 nämner Karl-Johan Persson, före detta VD för H&M, att hållbarhet är en naturlig del av att göra affärer i en globaliserad värld (H&M 2010). LÄS MER