Sökning: "invandrare skolan lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden invandrare skolan lärare.

  1. 1. De abrahamitiska religionerna : En intersektionell analys av hur judendomen, kristendomen och islam presenteras i läroböcker i religionskunskap för åk 4–6 (1994–2022)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Abdullah; Abu Sultan Mariam; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats innefattar en kvalitativ textanalys, som undersöker hur judendomen, kristendomen och islam presenteras i sex läroböcker för årskurserna 4–6 mellan åren 1994–2022. Studiens teoretiska utgångspunkter intersektionalitet och andrafiering används genomgående i analysen av läroböckerna för att identifiera maktordningarna etnicitet och kön. LÄS MER

  2. 2. Idrott och Hälsa som brobyggare:En kunskapsöversikt om interkulturellt tankesätt i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Viktor Nilsson Bergman; Fredrik Modén; [2024]
    Nyckelord :flyktingar; Idrott och hälsa; inkludering; interkulturell; invandrare; lärare;

    Sammanfattning : Detta arbete har som syfte att belysa och diskutera lärares undervisning i idrott och hälsa utifrån ett interkulturellt perspektiv. Det handlar om lärares tankesätt om att arbeta inkluderande, och hur ett interkulturellt klassrum kan se ut med utgångspunkt för elever på högstadiet och gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Digitalisering inom SFI för nyanlända äldre kvinnor

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Sham Mohamed; Sara Haidar; [2023]
    Nyckelord :Swedish for immigrants; digitization; women; challenges; pedagogy; immigrant; Svenska för invandrare; digitalisering; kvinnor; utmaningar; pedagogik; invandrare;

    Sammanfattning : Att använda digitala verktyg i språkutbildningen för nyanlända äldre kvinnor kan vara utmanande på grund av språkliga, kulturella och tekniska begränsningar. Denna studie syftar därför till att identifiera och undersöka vilka särskilda utmaningar som kan uppstå vid digital språkutbildning för SFI-elever. LÄS MER

  4. 4. Vem är egentligen svensk? : En enkätstudie om elevers uppfattning om svenskhet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Flutura Osmanaj; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna uppsats har elevers syn på svenskhet studerats. Detta har gjorts genom att bland annatundersöka hur de uppfattar sin egen identitet i relation till svenskhet. Samtliga elever somdeltagit har ett annat ursprung än Sverige, både europeiskt och utomeuropeiskt. LÄS MER

  5. 5. Vadå, vi alla är invandrare mer eller mindre : Andraspråkselevers språkliga och kulturella bakgrund som resurs i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Axel Guttsmann Raab; Nadia Gramej; [2021]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; transspråkande; interkulturalitet; diskursanalys; transformativ pedagogik; förstaspråk; andraspråk;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur elever och lärare uppfattar att andraspråkselevernas språkliga och kulturella bakgrund tas i beaktande i undervisningen. Undersökningen eftersträvar att synliggöra maktstrukturer som är kopplade till språk och kultur som avviker från normen genom att belysa de diskurser som förekommer. LÄS MER