Sökning: "Förskolan utformning av innehåll"

Visar resultat 16 - 20 av 43 uppsatser innehållade orden Förskolan utformning av innehåll.

  1. 16. På resa genom Sverige : Ett brädspel om Sveriges natur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Henrik Fjärstedt; Sara Svedberg; [2018]
    Nyckelord :Brädspel; Flora och Fauna; Förskola; Förskollärare; Naturfenomen; Proximala utvecklingszonen; Sociokulturell teori; Spelmekanik;

    Sammanfattning : ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse förnaturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter,djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” (Skolverket 2016) En väg till lärande är spel och liksom lekar kan spel motivera till lärande genom glädje (Hromek & Roffey, 2009). Detta arbete beskriver hur ett spel som främjar lärande genom glädje har utvecklats och utvärderats. LÄS MER

  2. 17. Förskolan - en könsdiskurs i förändring : Förskollärarens tolkning och implementering av uppdraget att motverka traditionella könsroller

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Madeleine Adervall; Astrid Sällström; [2018]
    Nyckelord :förskollärare; könsroll; genus; diskurs; diskursanalys; dikotomi; könsneutralitet; socialkonstruktionistiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur förskollärare beskriver traditionella könsroller men också om det i deras beskrivningar går att urskilja olika diskurser och i så fall vilka. Då vi utgår från ett socialkonstruktionistiskt perspektiv är förskollärarnas beskrivningar viktiga för att förstå de diskurser som inom förskolans verksamhet skapas rörande könsroller, då dessa i sin tur påverkar vilka normer och värderingar de barn som där vistas tar till sig och för vidare. LÄS MER

  3. 18. Läsmiljöer i förskolan : Bilder och förskollärares resonemang vid användning av läsmiljöer för att stärka barns språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Nancy Rothman; Christine Carnstam; [2017]
    Nyckelord :Förskollärare; läsmiljö; böcker i förskolan; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka förståelsen för hur man kan arbeta med läsmiljön för att stärka barns språkutveckling inom förskolan. De frågeställningar som undersökningen kommer att utgå ifrån är: Hur ser läsmiljön ut på de olika förskolorna? Hur resonerar förskollärare när det gäller användning av böcker för att stärka barns språkutveckling? I förskolans läroplan står det att barnen ska erbjudas en miljö som stimulerar och inspirera till nyfikenhet och nya lärande, “Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. LÄS MER

  4. 19. Där leken inte hör hemma : En studie om hur förskollärare resonerar kring val av pedagogiska applikationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Linnea Andersson; Michaela Strindefjord; [2017]
    Nyckelord :Applikation; datorplatta; dold läroplan; förskola; förskolans läroplan; förskollärare; pedagogisk applikation;

    Sammanfattning : Det svenska skolsystemet, således också förskolan, står inför en digitaliseringsprocess där uppdragen i läroplanen kring att utveckla digital kompetens ska förtydligas. Skolverkets undersökningar har visat att förskollärare upplever att de inte har tillräckligt med kompetens inom detta område samtidigt som antalet datorplattor ökat kraftigt inom den svenska förskolan de senaste åren. LÄS MER

  5. 20. Samlingen som arena för barns inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tara Asadi; Ida Renström; [2017]
    Nyckelord :Demokrati; barns inflytande; samling och förskola samt democracy; childs influence; circle time och;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att bidra med kunskap kring samlingens utformning samt synliggöra dess konsekvenser för barns inflytande. För att besvara detta har följande frågor varit centrala; hur kan samlingens utformning såsom samlingens innehåll, struktur samt kommunikativa villkor möjliggöra barns inflytande? Vilka konsekvenser får samlingens utformning för barns inflytande? Studien har genomförts genom observationer där vi valt att vara icke-deltagande för att på så vis begränsa vår påverkan så mycket som möjligt. LÄS MER