Sökning: "Förskolan utformning av innehåll"
Visar resultat 11 - 15 av 43 uppsatser innehållade orden Förskolan utformning av innehåll.
11. Likvärdig biologiundervisning i förskolan : En kvalitativ studie kring förskollärares uppfattningar kring den nya läroplanens didaktiska innehåll
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa om, och i så fall på vilket sätt, förskolans läroplan möjliggör en likvärdig utformning av undervisning i biologi i förskolan.Frågeställningarna belyser på vilket sätt de didaktiska ställningstagandena ärframskrivna i förskolans läroplan och genom det stöttar förskollärarna i utformningen av undervisning i förskolan. LÄS MER
12. Planeringstid, reflektionstid eller utvecklingstid : En textanalytisk studie på lokala riktlinjer i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Planeringstid, reflektionstid och utvecklingstid är alla tre benämningar som används på förskolor för den schemalagda tid som förekommer utanför barngrupper. Det förekommer inte några nationella riktlinjer kring exakt vad denna tid ska innehålla utan det är upp till varje huvudman att ansvara för att de mål som förekommer i förskolans styrdokument genomförs, följs upp och utvärderas. LÄS MER
13. Musikundervisning med de äldre barnen i förskolan : En fallstudie om pedagogers arbete med musik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Utifrån en observation och tre intervjuer har en fallstudie genomförts med syftet att synliggöra hur pedagoger på en förskola arbetar med musikundervisning med de äldre barnen. Äldre barn i denna studie innefattar barn som är 3–5 år gamla. LÄS MER
14. Närvaro, lyhördhet och engagemang : Pedagogers strategier för att stimulera yngre barns samspel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studiens syfte var att kartlägga vilka strategier pedagoger i förskolan beskriver att de använder för att skapa förutsättningar för yngre barns samspel med andra barn. Studien grundar sig på ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER
15. Naturhörnan som pedagogisk lärmiljö i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och analysera hur förskollärare beskriver naturhörnan som lärmiljö och dess funktion för barns lärande och barns roll i det. Detta är yrkesrelevant för att få en djupare förståelse för hur olika förskollärare resonerar om barns lärande och den pedagogiska miljön. LÄS MER