Sökning: "Förskolan utformning av innehåll"

Visar resultat 6 - 10 av 43 uppsatser innehållade orden Förskolan utformning av innehåll.

  1. 6. ”De blir delaktiga i förskolans värld, alltså i sitt barns värld.” : En studie av föräldramötet som samverkansarena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Annelie Köppen; Jessica Stigson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; föräldramöte; samverkan; partnerskapsprincipen; isärhållandets princip;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks föräldramötet som en arena för samverkan i förskolan. Genom semistrukturerade intervjuer, med såväl pedagoger som vårdnadshavare, söker studien kunskap om de avsikter och förväntningar som aktörerna har angående föräldramötets funktioner och betydelse för samverkan. LÄS MER

  2. 7. Estetiska uttrycksformer som metod och innehåll i förskolan : en systematisk forskningssammanställning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Andreasson; Linnéa Björklund; [2023]
    Nyckelord :barns agency; estetiska läroprocesser; estetiska transformationer; estetiska uttrycksformer; förskola; multimodalitet; systematisk forskningssammanställning;

    Sammanfattning : I denna systematiska forskningssammanställning lyfts estetiska uttrycksformer i relation till Barnkonventionen artikel 13 och 31 samt Lpfö 18. Problematisering sker kring formuleringeni Lpfö 18 om att estetik ska vara både metod och innehåll i förskolan och komplexiteten det innebär för förskollärares uppdrag. LÄS MER

  3. 8. Estetiska arbetsformer i förskolan : Några pedagogers berättelser om deras arbete i verksamheten

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Evelyn Maldonado Rosales; Monica Londono; [2022]
    Nyckelord :Estetik; estetiska uttrycksformer; estetiska arbetsformer; estetiska aktiviteter i förskolan; bild; form; sång; musik; rörelse; dans; drama;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och skapa en djupare förståelse för vilka estetiska arbetsformer som framträder som centrala i förskolans verksamhet samt hur innehållet och organisationen framstår ur några pedagogers berättelser om sitt arbete. Med hjälp av Wahlströms (2016) didaktisk läroplansteoretiskt perspektiv med fokus på utbildningens innehåll och utformning  använder vi fokussamtal och enskilda intervjuer som metod för att få syn på detta. LÄS MER

  4. 9. Barns lärande i samling ur ett sociokulturellt perspektiv : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alice Nguyen; My Hoa Truong; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; Kommunikation; Lärande; Samling; Språk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärarna beskriver sina samlingar som ett lärandetillfälle i förskolan. Detta genom att undersöka hur förskollärarna ser på samlingens utformning, innehåll och syfte. LÄS MER

  5. 10. Den meningsfulla samlingen : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers syn på samling i inomhus- och utomhusverksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alejandra Enekull; Josefine Persson; [2022]
    Nyckelord :samling; pedagog; inomhusverksamhet; utomhusverksamhet; sociokulturellt perspektiv; intervjustudie;

    Sammanfattning : Samlingen på förskolan har funnits sedan mitten av 1800-talet i Sverige och har sitt ursprung i barnträdgårdarnas pedagogik. I styrdokumenten för förskolan nämns inte samlingen men används ideligen på förskolor i både inomhus- och utomhusverksamheter. LÄS MER