Sökning: "F-3-elever"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet F-3-elever.

  1. 1. Val av läsmetod i undervisningen för elever i yngre åldrar : En kvalitativ studie om några f-3 lärares val av läsmetod till den skönlitterära undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rebecca Agirman; Jasna Ghaini; [2022]
    Nyckelord :högläsning; ljudbok; läsmetoder; skönlitteratur; tyst läsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och jämföra vilka läsmetoder några f-3 lärare väljer att använda i sin undervisning för elevernas tillägnande av skönlitteratur samt vilka läsmetoder några f-3 elever föredrar. De läsmetoder som studien fokuserar på är högläsning, tyst läsning och ljudbok. LÄS MER

  2. 2. Könsskillnader i ämnet matematik : lärares uppfattningar kring resultatskillnader mellan pojkar och flickor i F-3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Altergren; Emma-Karin Matsson; [2021]
    Nyckelord :pojkar; flickor; matematik; skillnader; prestation; könsstereotyper; fördomar; lärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur lärare uppfattar, resonerar och förklarar skillnader i resultat mellan pojkar och flickor i ämnet matematik för grundskolans F-3-elever. Studiens syfte är vidare att undersöka och finna bakomliggande orsaker och faktorer till dessa resultatskillnader. LÄS MER

  3. 3. Finns det samband mellan hur ofta F-3 elever spenderar fritid utomhus och engagemang vid NO-undervisning utomhus?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Fernandes Elin-Maria; [2021]
    Nyckelord :engagemang; F-3; fritid utomhus; NO-undervisning utomhus;

    Sammanfattning : Syftet med denna fallstudie var att studera om det finns någon koppling mellan hur ofta eleverna spenderar sin fritid utomhus och engagemang vid NO-lektioner utomhus. Vidare var det övergripande syftet att genom studien bidra med reflekterande tankar kring skolans roll för att stimulera elevernas naturkontakt och känsla för naturen. LÄS MER

  4. 4. "Det är faktiskt läraren som bestämmer" : En kvalitativ studie om F-3-elevers medvetenhet om skolans demokratiska ambitioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cornelia Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Demokrati; demokratiskt samhälle; elevinflytande; skolverket; demokratisk grundsyn; F-3-elever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ur ett elevperspektiv fördjupa kunskapen om hurelever tolkar, och är medmedvetna om, skolans demokratiska ambitioner.Ansatsen är kvalitativ och det teoretiska perspektivet är pragmatismen medutgångspunkt i John Deweys företrädande för pragmatismens funktion. LÄS MER

  5. 5. Högläsning med dialog för elevers utveckling av ordförrådet : En kvalitativ studie om faktaboken som medierande verktyg i undervisning med fokus på ordinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Thina Fritze; Kerstin Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :boksamtal; F-3-elever; faktabok; högläsning med dialog; ordförråd; ordinlärning;

    Sammanfattning : Elever har skillnader i ordförrådets storlek vid skolstart. Bristerna består om inga åtgärder genomförs. Ordförrådet är viktigt för god läsförmåga och för att ta till sig kunskap. LÄS MER