Sökning: "FART"

Visar resultat 16 - 20 av 476 uppsatser innehållade ordet FART.

  1. 16. Luftlandsättning med fallskärm, framtid eller dåtid?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Reine Kroon; Magnus Brodén; [2023]
    Nyckelord :fallskärm; tänka utanför boxen; trupptransport; tänka annorlunda; försvarsmakten;

    Sammanfattning : Fallskärmsfällning av trupp har nyttjats sedan början av 1930-talet. Under andra världskrigettog utvecklingen fart ochdet ingårsedan dess som en naturlig del i de flesta länders militärastyrkor. I Sverigeförekommer förmåganendastvidnågra få enheter med främstunderrättelseuppgifter. De flesta andra länder har det på större bredd. LÄS MER

  2. 17. Återbruksverket - Transformation &återbruk i det gamla Värmeverket

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Hanna Stigenius; [2023]
    Nyckelord :återbruk; transformation; hållbarhet; resursanvändning; cirkularitet; arkitektur; bevarande; värmeverk; klostergården; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : I dagens samhälle förbrukar vi naturresurser på ett helt ohållbart sätt. Vi producerar och konsumerar i så hög fart att naturen inte hinner återskapa de resurser vi gör av med. Det behövs en samhällsutveckling i en mer hållbar riktning, där vi går från en slit-och-släng-mentalitet till att tänka cirkulärt. LÄS MER

  3. 18. ”Slåttermarken var troligtvis stängslad, och korna fick bo i skogen” : en jämförande studie av skogsbeten i Örebro och Västerbottens län

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Forest Ecology and Management

    Författare :Sofie Ekestubbe; Wilma Johansson; [2023]
    Nyckelord :Extensivt bete; Naturbeten; Betesmark; Naturvård;

    Sammanfattning : En studie som jämfört skillnader i skogsbeten i två delar av Sverige, Örebro län och Västerbottens län. Genom interjuver med lantbrukare och tjänstemän har denna studie samlat in data gällande deras drivkraft till att bevara traditionen bakom skogsbeten. LÄS MER

  4. 19. Influencer-marketing på sociala medier : En studie om relationen mellan företag och konsumenter genom Influencer-marketing

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Filip Björklund; Sofia Svensson; [2023]
    Nyckelord :Influencer-marketing; Mega-Influencer; Macro-Influencer; Micro-Influencer; Reach; Conversion rate; Social Media; Digital Marketing; Marketing strategy; Influencer-marketing; Mega-Influencer; Macro-Influencer; Micro-Influencer; Reach; Conversion rate; Sociala medier; Digital marknadsföring; Marknadsföringsstrategi;

    Sammanfattning : Under det senaste decenniet har digitaliseringen satt fart och utvecklat medielandskapet vilket resulterat i att sociala medier blivit ett av de främsta verktygen att tillämpa vid marknadsföring. Vidare har det utvecklats diverse verktyg att tillämpa på sociala medier för att driva sin marknadsföring framåt. LÄS MER

  5. 20. Full fart i rutschkanan! : En studie om friktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Linnea Sjören Persson; [2023]
    Nyckelord :friction; research method; variation theory; preschool; Friktion; undersökande arbetssätt; variationsteorin; förskola;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute knowledge about children's understanding of the physical phenomenon of friction by conducting a planned learning activity together with the children. In the activity, the children had the opportunity to investigate high and low friction with varied materials in a slide. LÄS MER