Sökning: "FMT"

Visar resultat 11 - 15 av 68 uppsatser innehållade ordet FMT.

  1. 11. Från toppen till botten och tillbaka : Om utformningen av ett användarvänligt multifunktionellt behandlingsrum

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Linnea Bodin; [2016]
    Nyckelord :informationdesign; spatial design; multifunctional; organize; color; lighting; acoustics; treatment room; rehabilitation; music therapy; informationsdesign; rumslig gestaltning; multifunktionell; organisering; färg; ljus; akustik; behandlingsrum; rehabilitering; musikterapi;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en studie i hur ett multifunktionellt behandlingsrum kan utformas. I behandlingsrummet ska det finnas möjligheter att utföra ett flertal olika aktiviteter, och det ska vara smidigt att skifta mellan dessa. LÄS MER

  2. 12. Functionally oriented Music Therapy (FMT) as a method of improving children’s ability to function at school

    L3-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Ann-Sofie Jonsson; [2014]
    Nyckelord :Functionally oriented Music Therapy; FMT; children; school; classroom; neurodevelopment; sensory perception; motor development; sensorimotor; sensory integration; adaptive response; neurophysiology; neuropsychology; Funktionsinriktad musikterapi; FMT; barn; skola; klassrum; motorik; sinnesintegrering; neurofysiologi; neuropsykologi; anpassad reaktion;

    Sammanfattning : In a school system with fewer teachers, larger groups, and less resources, functionally oriented music therapy (FMT) could be a useful method of helping children function better at school.  In what way can FMT help improve children’s ability to deal with the challenges facing them at school?  During a project that lasted for 26 weeks, two children from a Swedish preschool class were offered individual FMT once a week. LÄS MER

  3. 13. FMT En resa till utveckling

    L3-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Aleksander Tsjutsjura; [2014]
    Nyckelord :Funktionsinriktad musikterapi; FMT-metoden; Autismspektrumtillstånd; observationspunkter; koder;

    Sammanfattning : Detta examensarbete ger en beskrivning av musikterapin följt av hur Funktionsinriktad Musikterapi – FMT växte fram. Jag har praktiserat mina teoretiska kunskaper genom att sedan sommaren 2012 fram till idag ha haft FMT-sessioner med två adepter som jag valt att kalla Mikael och Malin. LÄS MER

  4. 14. ”Hur ska jag använda mig som instrument för att nå fram till dig” : En kvalitativ studie om musiken och pedagogens betydelse som ett pedagogiskt redskap i specialförskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Eva Gustafsson; [2014]
    Nyckelord :musik; flerfunktionsnedsättning; specialpedagogik; förskola; FMT; musikpedagogik; musikterapi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en förståelse för hur musik kan användas i specialförskolans arbete med barn som har flerfunktionsnedsättningar samt vilket betydelse detta har för barnens utveckling och lärande. Studien utgår från frågeställningarna: Hur används musiken i specialförskolans pedagogiska miljöer? Vilka metoder används för att gynna lärandet genom musik i specialförskolan? Hur ser pedagogerna på betydelsen av den pedagogiska miljön, pedagogerna samt metoderna för barnens lärande genom musik?Denna kvalitativa studie har utförts på två olika specialförskolor i skilda delar av landet där sex observationer samt sex intervjuer med pedagoger har gjorts. LÄS MER

  5. 15. En bra början : FMT som stöd inför skolstarten för barn i förskola/förskoleklass

    L3-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Maria Säll; [2013]
    Nyckelord :FMT-metoden; Funktionsinriktad MusikTerapi; Förskola; Förskoleklass;

    Sammanfattning : I detta examensarbete beskriver jag Funktionsinriktad MusikTerapi – FMT.  Hur metoden vuxit fram och hur den fungerar i praktiken. Mitt syfte har varit att beskriva hur FMT kan vara ett stöd i utvecklingen för barn i förskola/förskoleklass. LÄS MER