Sökning: "Favorit Matematik"

Visar resultat 11 - 15 av 62 uppsatser innehållade orden Favorit Matematik.

  1. 11. Förutsättningar för lärande av algoritmuppgifter : En kvantitativ och kvalitativ studie av uppgifter med additions- och subtraktionsalgoritmer i matematikläromedel för årskurs 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emilia Lind; Frida Wahrby; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; algoritmuppgifter; Cognitive Load Theory; PUMP-projektet; addition; subtraktion;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förutsättningar för lärande av uppgifter med additions- och subtraktionsalgoritmer, utifrån CLT, Cognitive Load Theory, i läromedel från sex olika serier. Utifrån syftet har fyra forskningsfrågor utformats: ”Hur många olika nivåer av algoritmuppgifter i addition och subtraktion förekommer i de utvalda läromedlen för årskurs 2 och 3?”, ”Hur många uppgifter av olika nivåer av algoritmuppgifter i addition och subtraktion förekommer i de utvalda läromedlen för årskurs 2 och 3?”, ”Hur ser progressionen av uppgifterna ut i respektive läromedelsserie och vilka förutsättningar för lärande medför detta utifrån ett CLT-perspektiv?” samt ”Hur skiljer sig förutsättningarna för lärande utifrån ett CLT-perspektiv mellan de olika läromedelsserierna?”. LÄS MER

  2. 12. Problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker : Ger problemlösningsuppgifter i läroböcker för åk 3 möjlighet till utveckling av problemlösningsförmågan?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Diana Linna; Nathalie Nystedt; [2022]
    Nyckelord :problem-solving; problem-solving ability; Favorit matematik; problem-solving tasks; problemlösning; problemlösningsförmåga; Favorit matematik; problemlösningsuppgifter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om problemlösningsuppgifter i läroböcker ger möjlighet till utveckling av problemlösningsförmågan. I studien har innehållsanalys valts som metod och med hjälp av Schoenfeld’s ramverk och Skolverkets kommentarmaterial har ett resultat skrivits fram. LÄS MER

  3. 13. Skillnaden mellan små och stora tal : en läromedelsanalys om decimala positionssystemet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Louise Kolbengtsson; [2022]
    Nyckelord :decimalprinciper; matematik; platsvärde; positionsprinciper; representationsform;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra, genom en innehållsanalys, på vilket sätt två olika läromedel erbjuder uppgifter inom det decimala positionssystemet. Läromedelsanalysen genomfördes på elevböcker inom årskurs 1–3, de läromedel som ingick var Livet i Mattelandet grundbok A–F samt Favorit matematik 1A–3B. LÄS MER

  4. 14. En undersökning av två lärarhandledningar i matematik med stöd av Mathematical Knowledge of Teaching : Vilket stöd ger lärarhandledningarna till läraren inom områdena addition och subtraktion för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Pettersson; Rebecca Edstein; [2022]
    Nyckelord :MKT; Favorite Mathematics; Rich Mathematics; Teacher s Guide; Addition; Subtraction; MKT; Favorit matematik; Rik matematik; lärarhandledning; addition; subtraktion;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks om och vilken typ av lärarstöd avseende Mathematical Knowledge of Teaching (MKT) lärarhandledningar till Favorit matematik 3A och Rik matematik 3A. Vi analyserar vilket stöd som lärarhandledningarna ger till lärare i områdena addition och subtraktion för årskurs 3. LÄS MER

  5. 15. Progression i geometri : En läromedelsanalys i matematik i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Melissa Ahmed; Nadia Baig; [2022]
    Nyckelord :progression; geometri; van Hieles teori; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to contribute knowledge about textbooks in mathematics in the field of geometry. More precisely, our ambition has been to find out if the textbooks offer progression between grades 1-3. LÄS MER