Sökning: "Mergim Kan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Mergim Kan.

  1. 1. Gränserna vi ser (och inte ser): : Fritidshemslärares beskrivningar av en vardag med uppdrag i fritidshem och skola

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Mergim Krasniqi; [2022]
    Nyckelord :fritidshemslärare; gränsdragningar; identitet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om hur fritidshemslärare beskriver sin yrkesidentitet samt hur fritidshemslärare med utbildning för både arbete i fritidshem och med ämnesbehörighet i ett praktiskt-estetiskt ämne beskriver att de i vardagen hanterar uppdrag i två skolformer. Två frågeställningar har använts för att besvara syftet: hur beskriver fritidshemsläraren sin yrkesutövning och hur kan det förstås i termer av yrkesidentitet samt hur kan fritidshemslärarens yrkesidentitet förstås i relation till deras arbete i grundskola respektive fritidshem? Med social identitetsteori och gränsteori som teoretiska ramverk och intervju som metodologiskt ramverk tar studien fasta på fritidshemslärares beskrivningar av en yrkesidentitet med hänsyn till en vardag med uppdrag i två skolformer. LÄS MER

  2. 2. Att styra i en komplex organisation : En fallstudie av verksamhetsstyrning på Länsförsäkringar Blekinge

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Valdrin Lajqi; Mergim Avoli; Bujar Qovanaj; [2021]
    Nyckelord :Business management; Financial management; Complex business; Formal Informal instruments; Cohesion; Business branches; Budget; KPI; Storytelling; Corporate culture.; Verksamhetsstyrning; Ekonomistyrning; Komplex verksamhet; Formella- Informella styrmedel; Sammanhållning; Verksamhetsgrenar; Budget; Nyckeltal; Storytelling; Företagskultur.;

    Sammanfattning : Frågeställning: Hur kombinerar en komplex organisation formella och informella styrmedel för att samordna verksamheten i linje med dess grundläggande målsättning? Syfte: Vårt syfte med denna studie är att beskriva hur en organisation med en variation av verksamhetsområden kombinerar formella och informella styrmedel för att forma sin styrning. Metod: För att uppfylla studiens mål har vi använt oss av en abduktiv ansats. LÄS MER

  3. 3. A digital tool for mathematical calculations with focus on interaction design

    Master-uppsats, Lunds universitet/Ergonomi och aerosolteknologi

    Författare :Malin Cronquist; Mergim Rruka; [2021]
    Nyckelord :Interaction Design; Prototyping; Design Process; Usability; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Efterfrågan av digitala verktyg i skolor har ökat de senaste åren och idag är det enligt Skolverket ett krav att använda digitala verktyg i matematik. Digitala matematiska verktyg kan förse elever med automatisk återkoppling och lärare kan anpassa sitt sätt att undervisa, baserat på elevernas progression. LÄS MER

  4. 4. Solar Energy Potential in Kosovo : Pilot study of installation with photovoltaic modules at The University of Prishtina

    Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Mergim Jakupi; Maxwell Minotta Cuervo; [2020]
    Nyckelord :Solar PV; Prosumer; Photovoltaic Incentives; Net metering; Net billing; LCOE; Kosovo; Solceller; Prosumer; Fotovoltaiska Incitament; Nätmätning; Nettofakturering; LCOE; Kosovo;

    Sammanfattning : The Republic of Kosovo, and its 1.8 million inhabitants, is heavily reliant on two highly pollutive lignite coal-fired power plants, Kosova A and Kosova B for energy generation. LÄS MER

  5. 5. Matematikångest - En studie om hur lärare hanterar matematikångest i årskurs

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mathias Unkuri; Mergim Ibraimi; [2020]
    Nyckelord :Matematikångest; Hantering; Läraransvar; elev; orsaker;

    Sammanfattning : Matematikångest är ett hinder för elevers fortsatta utveckling och motivation. Forskning ser matematikångest som något som stör lärandet och hindrar eleven att uppnå sin fulla potential. Syfte med denna studie var att undersöka några matematiklärares hantering av elever med matematikångest. LÄS MER