Sökning: "metod receptionsanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden metod receptionsanalys.

  1. 1. “Det blir ett kämpande som kvinna om man ska vara den som reklamen och stereotyper säger” - En kvalitativ intervjustudie om hur äldre kvinnor upplever modeller i anti-aging reklambilder

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Cecilia Bengtsson; Lovisa Lidung; [2022-02-10]
    Nyckelord :Anti-aging; Stereotyper; Ålderism; Könsmärkt ålderism; Reception;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur sex kvinnor upplever modeller i reklambilder för anti-aging produkter avsedda för deras ålder. Teori: Ålderism, könsmärkt ålderism, stereotyper, receptionsteori. Metod: Kvalitativ metod med en receptionsanalys. Material: Sex stycken intervjuer med kvinnor i åldrarna 53-63 år. LÄS MER

  2. 2. Klarar veganism biffen? - En studie om hur icke-köttätare tolkar altruistiska ochegoistiska budskapför veganism i medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johan Hafström; [2021-03-04]
    Nyckelord :Altruism; Egoism; Budskap; Receptionsanalys; Veganism; Kommunikation; Framing;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra med förståelse kring hur budskap tolkas beroende på dess inramning genom att analysera hur icke-köttätare tolkar altruistiska och egoistiska budskap om veganism i nyhetsmedierna och att förstå likheter och skillnader beroende på kontextuella och individuella faktorer. Teori: Framing Metod: Kvalitativ receptionsanalys med fokusgrupper Material: Två fokusgruppintervjuer med 3 respektive 4 deltagare hämtade från facebookgrupper som relaterar till veganism och växtbaserad kost. LÄS MER

  3. 3. LET’S BE FRIENDS - En fallstudie av Estrids kommunikation på Instagram och unga kvinnors uppfattning av den.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Moa Bergman Asp; Anna Mases; [2021-03-04]
    Nyckelord :Autenticitet; Entification; Instagram; Kommunikation; Marknadsföring; Personlig marknadskommunikation; PR-strategi; Relationsskapande Sociala medier; Tolkning; Företag; Vänskap;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur Estrids personliga och relationsskapande kommunikation på Instagram uppfattas av unga kvinnor. Teori: Studien använder sig av ett teoretiskt ramverk som består av teorier om tolkning, relatering, värderingar och social identifikation. LÄS MER

  4. 4. Har covid-19 påverkat Sveriges nation branding? : En kvalitativ studie om mottagarens upplevelse av Sveriges sammanlagda krishantering av covid-19 och dess påverkan på Sveriges nation branding

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Filippa Rutgersson; Sayna Oveisikian; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; Crisis management; Crisis communication; Nation branding; Perceptions and Ideal types.; Covid-19; Krishantering; Kriskommunikation; Nation Branding; Uppfattning och Idealtyper.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna undersökning är att bidra med ökad kunskap om forskningsfälten kriskommunikation och nation branding. Vi intresserar oss för att undersöka mottagarens upplevelse av Sveriges hantering av covid-19 och om det kan komma att förändra människors uppfattningar om Sverige som nation och varumärke. LÄS MER

  5. 5. S.W.A.- Swedes With Attitudes : En receptionsanalys av uttryckta attityder gentemot svensk gangsterrapp.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd; Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Rami Raghid; Vilmer Franzino; [2020]
    Nyckelord :Moralpanik; Encoding Decoding; tredjepersonseffekten; svensk gangsterrapp; svenska massmedier; diskussionsforum; receptionsanalys; netnografi;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Studien syftar till att bidra med en fördjupad förståelse samt en ökad kunskap om attityderna gentemot svensk gangsterrapp. Utifrån syftet och vad uppsatsen vill uppnå författades fyra forskarfrågor: ”Vilka attityder till svensk gangsterrapp uttrycks i svenska massmedier?”, ”Hur kan attityderna gentemot gangsterrapp i svenska massmedier förstås utifrån moralpanik och tredjepersonseffekten?”, ”Vilka attityder till svensk gangsterrapp uttrycks i diskussionsforum?”, ”Hur kan attityderna förstås utifrån teorin om encoding/decoding samt tredjepersonseffekten?”. LÄS MER