Sökning: "Female gamers"
Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade orden Female gamers.
16. “Misogyny in the world of online gaming? ” A critical discourse analysis about how female gamers are portrayed in the Swedish Media
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : This paper’s purpose is to investigate the discourse in the Swedish media about sexism in the gaming world. A social issue that is highlighted is the constitution of gender in relation to online games. The goal is to gain knowledge about how women are represented in news articles. LÄS MER
17. Slåss som en tjej : Hur man kan visualisera icke könsnormativa karaktärer till fightingspel enligt principerna för god informationsdesign
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Arbetet syftar till att försöka besvara hur en specifik karaktär till ett spel kan utformas på ett sä̈tt som undviker könsstereotypa konventioner, utan i stä̈llet placera större vikt vid karaktärens kommunikativa aspekter såsom dess fighting-egenskaper och funktionalitet i spelet. Detta för att bidra till att öka förståelsen för hur kvinnliga spelare upplever karaktärer inom fightingspel samt vad som påverkar deras val av karaktär i spelsammanhang. LÄS MER
18. "Kvinnliga gamers finns inte" : En diskursanalys av mediedebatten om ojämställdhet i TV- och datorspelskulturen
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : The aim of this thesis is to determine how the debate about equality in the culture of video and computer games appears in different kind of web based media. And what underlying reasons may affect the outcome of the discourse. LÄS MER
19. How Male Gamers Perceive Games with Non-sexualized Female Protagonists : Swedish Males Aged 18 and Above
Kandidat-uppsats, Institutionen för speldesign, teknik och lärandeSammanfattning : Some game publishers and developers do not think that games with non-sexualized female protagonists are worth making because they would not sell. With close to a half of gamers being female (47%) it is a bit puzzling that they are not catered to. LÄS MER
20. Hypersexualisering i spel : Kvinnliga dataspelares attityd till kvinnliga spelkaraktärer
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Detta arbete har undersökt kvinnliga dataspelares attityder till hypersexualiserade spelhjältinnor för att utröna huruvida hypersexualitet är något som verkar avskräckande och vad som i så fall gör att det upplevs så. I bakgrunden undersöks hur hypersexualitet behandlas i både digitala spel och traditonella medier med tonvikt på hur kvinnor presenteras. LÄS MER