Sökning: "Fogg s Behavior Model"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden Fogg s Behavior Model.

  1. 6. Vad får användare att spara i Dreams?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Erica Hellberg; Therese Lindström; [2021]
    Nyckelord :persuasive system design model; Foggs beteendemodell; sparbeteende; Dreams; design; persuasive design; bank;

    Sammanfattning : The younger generation shows a different consumption behavior compared to previousgenerations where the attitude towards debt and loans is more relaxed. In addition, manypeople also experience difficulties with saving money and the human brain is a major factorin the connection between money and consumption behavior. LÄS MER

  2. 7. En knuff i rätt riktning- en studie om att förändra individers miljömässiga beteenden genom triggers och Fogg behavior model. 


    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Lisa Necksten; [2016]
    Nyckelord :behavioral change; Fogg behavior model; trigger; pro-environmental behavior;

    Sammanfattning : För att förstå vad som får en individ att förändra beteenden till mer miljövänliga har studien utgått ifrån Fogg behavior model som menar att faktorerna motivation, förmåga och triggers behövs för att ett beteende ska förändras. Studien har undersökt i hur stor grad individer som har motivation och förmåga, samt fått triggers, uppnått sina miljömässiga beteendeförändringsmål. LÄS MER

  3. 8. Designing for Sustainable HCI : Location-Based Mobile Application for Encouraging Environmental Friendly Ways of Transportation

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Sohrab Gharibpour; Veronika Madzinova; [2016]
    Nyckelord :HCI; sustainability; persuasive technologies; Fogg’s behavior model; emotional relationship;

    Sammanfattning : This thesis aims to explore what are the main factors for designers to consider, when they design persuasive technologies for improving environmentally sustainable behavior. This paper starts out with a definition of sustainability as such, while also describing the most pressing issues within ecological sustainability. LÄS MER

  4. 9. Persuasive design som medel för miljövänligt agerande : En studie om hur funktioner i miljöfrämjande mobilapplikationer kan motivera användare att agera miljövänligt

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Christina Betzeki; Leyla Swedan; [2016]
    Nyckelord :Persuasive design; PSD-design principles; Fogg’s behavior model; Gamification; Environmental sustainability; Mobile applications; Övertygande design; PSD-designprinciper; Foggs beteendemodell; Spelifiering; Miljömässig hållbarhet; Mobilapplikationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur en miljöfrämjande mobilapplikation kan motivera användare till att agera mer miljövänligt genom persuasiva designprinciper. I denna studie föreslås en uppsättning designprinciper att ha i åtanke vid utveckling av övertygande mobilapplikationer som syftar till miljövänliga beteendeförändringar. LÄS MER

  5. 10. Gamification - The process of designing our activities into games

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Monsen Christofer; Lindholm Oscar; [2016]
    Nyckelord :Gamification; Design; Behavior; Training; Dating; Fogg s Behavior Model; Tinder; Badoo; Nike ; RunKeeper;

    Sammanfattning : The trend of adjusting our activities, making them more attractive and less like chores is apparent just by looking at the applications and systems we use for our everyday lives. In this study we investigate this phenomenon, in both training and dating applications, from a design perspective using the frameworks of gamification and Fogg´s behavior model. LÄS MER