Sökning: "Fritidslärare fritidslärares uppfattningar"

Visar resultat 11 - 15 av 57 uppsatser innehållade orden Fritidslärare fritidslärares uppfattningar.

  1. 11. Fritidslärares perspektiv på IKT : En kvalitativ studie om fritidslärares uppfattningar om möjligheter och utmaningar med IKT

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Daniel Alverbro; Jonas Nyman; [2022]
    Nyckelord :digitala verktyg; fritidshem; fritidslärare; IKT; möjligheter; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva fritidslärares uppfattningar om möjligheter och utmaningar i arbetet med informations-, och kommunikationsteknik (IKT). Åtta semistrukturerade intervjuer genomfördes med utbildade verksamma lärare i fritidshem. LÄS MER

  2. 12. ”Det bästa av två världar tillsammans blir ju alltid bättre” : Fritidslärares och klasslärares uppfattningar om samverkan mellan fritidshemmet och skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Erika Forsberg; [2022]
    Nyckelord :arbetslag; fritidshem; fritidslärare; klasslärare; samverkan; skola;

    Sammanfattning : Syfet med denna studie är att beskriva sex lärares uppfattningar om hur samverkan mellan fritidshemmet och skolan tar sig i uttryck. Studien använder samverkansteori som teoretisk utgångspunkt för att avgränsa och förstå samverkan. LÄS MER

  3. 13. Utomhuspedagogik på fritidshemmet : En intervjustudie med fem fritidslärare om utomhuspedagogiken på fritidshemmet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Eronson Frida; [2021]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utevistelse; fritidshem; fritidslärare;

    Sammanfattning : Utomhuspedagogik på fritidshemmet Outdoor education in the leisure time centre Studiens syfte är att bidra med kunskap om utbildade fritidslärares uppfattningar av fenomenet utomhuspedagogik på fritidshemmet. Genom i förväg skrivna intervjufrågor undersöks fritidslärarnas uppfattningar om utomhuspedagogikens innebörd och dess fördelar och nackdelar för att bidra till en djupare förståelse för hur utomhuspedagogiken används på fritidshemmet. LÄS MER

  4. 14. “Den fria leken utomhus är direkt avgörande för elevernas välbefinnande” : Fritidslärares uppfattningar i den fria lekens betydelse utomhus i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sebastian Nordin; John Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Fri lek; fritidslärare; lek utomhus; förhållningssätt; uppfattningar; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Lek och utevistelse är grundläggande delar i fritidshemmets verksamhet. Tidigare forskning inom området fri lek, utevistelse och pedagogers förhållningssätt i den fria leken beskrivs i bakgrunden. LÄS MER

  5. 15. Elevinflytande i fritidshemmet : Fritidslärares uppfattningar kring elevinflytande och hur de möjliggör det i fritidshemmet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sofie Ingemarsson; Kent Holter; [2021]
    Nyckelord :begränsning; elevinflytande; fritidshem; fritidslärare; inflytande; pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva pedagogers uppfattningar kring begreppet elevinflytande och hur de möjliggör detta i fritidshemmet. Elevinflytandet utgör en central del av fritidshemmets tradition, likväl finns forskning som visar på att demokratiuppdraget inte förekommer i den omfattningen som det borde. LÄS MER