Sökning: "Generation x och y"

Visar resultat 16 - 20 av 103 uppsatser innehållade orden Generation x och y.

  1. 16. Generationsskillnader i arbetsrelaterad social self- efficacy

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Nathalie Runius Båverud; [2022]
    Nyckelord :generation z; Generationsforskning;

    Sammanfattning : Samhällets utveckling tillsammans med teknikens framfart har lett till tydliga skillnader mellan generation X, Y och Z. Studiens syfte var att undersöka om det fanns skillnader i hur generationerna skattade sin social self-efficacy (SSE), sin tilltro till sin sociala förmåga. LÄS MER

  2. 17. Ekonomistyrning i humankapitalintensiva företag : En kvalitativ studie om hur olika generationer motiveras

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Niklas Olsson Hedenljung; Josefine Holmström; [2022]
    Nyckelord :Ekonomistyrning; Generationer; Personalomsättning; Humankapital;

    Sammanfattning : Personalen är den främsta tillgången i humankapitalintensiva verksamheter. Personalomsättningen på arbetsmarknaden har ökat vilket innebär stora kostnader, inte minst för branscher där människors kunskap och erfarenhet är en stor och viktig resurs. LÄS MER

  3. 18. Country of origin och dess påverkan på brand equity : En kvantitativ studie ur konsumentens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Erik Nilsson; Tamara Gonzales Fuentes; [2022]
    Nyckelord :Country-of-origin; varumärke; brand equity; konsument; generation; kvantitativ studie.;

    Sammanfattning : Ett starkt brand equity är essentiellt för ett varumärkes framgång. Att inkludera varumärkens country-of-origin i marknadsföringsstrategier har blivit ett sätt att stärka konsumentens uppfattning av varumärket. Forskning visar dessutom på att country-of-origin påverkar äldre konsumenter mer än yngre konsumenter. LÄS MER

  4. 19. Social Capital in relation to Screentime and Fear of Missing Out : A quantitative study that measures social capital in relation to screentime and fear of missing out

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Felix Karlson; [2022]
    Nyckelord :Social capital; Fear of Missing Out FOMO ; Community; Social Networking Sites SNS ;

    Sammanfattning : Aim: The study will try to depict the current state of social capital in relation to fear of missing out and screentime hours on smartphone activities. Does the most frequently used social contexts create bridging capital but not enough bonding capital? The aim is to contribute to a larger understanding of what drives a sense of inclusion by different social capital within different social contexts. LÄS MER

  5. 20. Den ensamma mänskligheten? : En receptionsstudie om olika åldersgruppers uppfattning av ensamhet i film

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Ester Haga; Ellinor Sundeen; [2022]
    Nyckelord :Enkät; Ensamhet; Fokusgrupper; Generationer; Receptionsstudie; Katarsis;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få kunskap om hur ämnet ensamhet visad på film uppfattas av olika –åldersbestämda - målgrupper. Uppsatsen undersöker specifikt målgruppernas känslor, tankar, intryck och associationer kring dessa filmer. LÄS MER