Sökning: "Generation x och y"

Visar resultat 11 - 15 av 103 uppsatser innehållade orden Generation x och y.

  1. 11. Varierar riskperception beroende på generation inom aktiemarknaden? : En kvantitativ studie beträffande riskperception hos generationerna Baby Boomers, X, Y och Z på aktiemarknaden.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :George Al Bchara; Josephine Erkers Lund; [2023]
    Nyckelord :Riskperception; generations; Baby Boomers; Generation X; Generation Y; Generation Z; risk; shares; shareholders; stock market; Riskperception; generationer; Baby Boomers; Generation X; Generation Y; Generation Z; risk; aktier; aktiesparare; aktiemarknaden;

    Sammanfattning : The aim of this study is to expand the knowledge regarding whether the riskperception among investors in different generations in the stock market differs, as well as how it differentiates. This study delves deeper in four different generations, consisting of an age range between 18-78 years. LÄS MER

  2. 12. Generation X och generation Y:s förväntningar på ledarskap och ledarstilar : En kvalitativ studie gällande generation X och generation Y:s förväntningar på ledarskap samt föredragen ledarskapsstil

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Mikaela Marjanovic; Emma Linderos; [2023]
    Nyckelord :Leadership; generations; generational differences; millennials; generation X; generation Y; leadership style; authoritarian leadership style; democratic leadership style; transactional leadership and transformational leadership; Ledarskap; generationer; generationsskillnader; millennials; generation X; generation Y; ledarskapsstil; auktoritär ledarskapsstil; demokratisk ledarskapsstil; transaktionellt ledarskap och transformativt ledarskap;

    Sammanfattning : Den svenska arbetsmarknaden står inför stora förändringar gällande generationer. Baby boom generationen kommer inom snar framtid att gå i pension och generation X och generation Y tar över arbetsmarknaden. LÄS MER

  3. 13. What are Turnover decision making factors? - A comparative study between Generation Y and Generation X in Sweden on how different factors weigh in the decision to stay or resign from a workplace.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Ida Karolina Mårtensson; Daria Zemliak; [2023]
    Nyckelord :Generation X; Generation Y; millennials; generationsomsättning; arbetsplats; generational turnover; workplace.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie genomfördes i Sverige med syftet att erbjuda ett nytt perspektiv på ämnet turnover och hur olika faktorer påverkar beslutet att säga upp sig från jobbet eller stanna kvar. Med detta syfte undersökte studien de sex faktorerna lön och förmåner, miljö, karriärmöjligheter, kollegiala aspekter, meningsfullhet och balans mellan arbete och privatliv, som har ansetts vara några av de mest inflytelserika när man fattade det beslutet att lämna eller stanna kvar på en arbetsplats. LÄS MER

  4. 14. Ledarskap över generationsgränser : En studie om att leda olika generationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Denzel Heiaas; Isac Olofsson; [2023]
    Nyckelord :Generation X; Generation Y; Generation Z; Ledarskap; Motivation; Generationella skillnader; Generationsöverskridande grupper; Transaktionellt ledarskap; Utvecklande ledarskap; Visionärt ledarskap;

    Sammanfattning : Bakgrund - Generationer är grupper av människor födda under specifika tidsperioder medgemensamma erfarenheter och värderingar. Ledare behöver vara medvetna omgenerationsskillnader och vara flexibla i sitt ledarskap för att främja produktivitet ochmotivation på arbetsplatsen. LÄS MER

  5. 15. IS THE FUTURE OF BEAUTY PERSONALIZED? : CASE STUDY FOR MICROBIOME SKINCARE BRAND SKINOME

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Santa Daniela Kanaska; [2022]
    Nyckelord :personalization; beauty tech; Artificial Intelligence; Recommender systems; AI ethics; data security; teknik för personliga hudvårdsråd; skönhetsteknik; Artificiell Intelligens; Rekommendationssystem; AI-etik; datasäkerhet;

    Sammanfattning : The researcher takes a user-centric empirical approach to estimate different consumer group participant views on the personalization technology adoption within the skincare industry. In addition, the study aims to highlight the main identified opportunities and concerns that users associate with the personalized technology solutions within the industry, such as skincare and product quizzes, in-depth questionnaires, smart skin analysis tools, and others. LÄS MER