Sökning: "Genusperspektiv i naturvetenskap"

Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden Genusperspektiv i naturvetenskap.

  1. 11. Vem får ordet? : - Elevers tankar om kommunikationen pånaturvetenskapslektionerna ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Sofie Gabrielii; [2018]
    Nyckelord :Talutrymme; Genus; Naturvetenskap; Könsnormer;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur 15 elever i årskurs 3 uppfattar att talutrymmet fördelas under naturvetenskapslektionerna. Målet är att redogöra för deras tankar kring hur talutrymmet fördelas och slutligen relatera detta till tidigare forskning inom ämnet. Studien ska bidra med barnens egen syn på området. LÄS MER

  2. 12. Feedback: En studie på hur fördelningen av muntlig feedback i matematikundervisningen skiljer sig mellan pojkar och flickor i grundskolans årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Tim Stokki; [2016]
    Nyckelord :Feedback; gender; difference; boys; girls; mathematics; Feedback; kön; skillnad; pojkar; flickor; matematik;

    Sammanfattning : Denna studie belyser feedback ur ett genusperspektiv. Syftet är att undersöka den feedback läraren muntligen ger till eleverna i matematikundervisningen och hur fördelningen av feedbacken skiljer sig mellan pojkar och flickor. Studien har genomförts med hjälp av observationer av matematiklektioner och intervjuer med lärare. LÄS MER

  3. 13. Labbar för alla! : Ett flexibelt läromedel i NO för grundskolans fk-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alexandra Andersson; Emelie Jönsson; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I kursen självständigt arbete 15hp under grundlärarprogrammet fk-3 vid Uppsala Universitet har vi valt att göra ett läromedel i NO för dessa årskurser. Vi har i största möjliga mån försökt utforma läromedlet så flexibelt som möjligt, för såväl elever som lärare. LÄS MER

  4. 14. Naturvetenskapliga laborationer på gymnasiet : - en undersökning om hur tjejer och killarförhåller sig till laborativt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Frick; [2014]
    Nyckelord :Naturvetenskapliga laborationer på gymnasiet. Genusperspektiv. Problemlösning på laboration.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att inom laborativa moment i naturvetenskapliga ämnen på gymnasiet skapa inblick i om det finns generella skillnader i hur killar respektive tjejer arbetar och om detta medför några skillnader i förutsättningar att klara av laborativa moment. Metod: Teorigenererande observationsstudie med låg grad av struktur. LÄS MER

  5. 15. Hur gestaltas naturvetenskap i läromedel för skolans tidigare år ur ett genusperspektiv?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Helena Jansson; [2013]
    Nyckelord :Biologi; genus; läromedelsanalys; reproduktion; variation;

    Sammanfattning : Tidigare analyser som gjorts på läromedel har främst handlat om läromedel för högstadiet och gymnasiet. Syftet med denna uppsats är att undersöka vilken bild läromedel för årskurs 4-6 som används inom NO undervisningen ger eleverna ur ett genusperspektiv. LÄS MER