Sökning: "Genusperspektiv i naturvetenskap"
Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade orden Genusperspektiv i naturvetenskap.
16. Teknik och teknisk kompetens enligt förskolans pedagoger : En studie av pedagogernas syn på teknik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för teknik- och naturvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
17. From Policy to Action : A study on the implementation of gender policies and a gender perspective in Swedish humanitarian assistance work
Kandidat-uppsats, Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknikSammanfattning : More than a decade has now passed since the concept of “gender mainstreaming” and polices addressing a gender perspective first appeared on the international agenda, yet evaluations on these policies’ implementation show that progress has been slow in the field of humanitarian assistance. As executive workers, the humanitarian field staff have in policy documents been identified as crucial actors in the “gender mainstreaming” work, however, no previous research have been found evaluating their achievements in the field. LÄS MER
18. En studie kring ett naturvetenskapligt moment i förskolan med ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för teknik och miljöSammanfattning : Syftet med studien är att studera förskolebarns resonemang kring naturvetenskap, samt att belysa genusperspektivet på den naturvetenskapliga undervisningen. En förhoppning med studien är att den ska inspirera lärare att skapa ett större intresse för de naturvetenskapliga ämnena bland barn. LÄS MER
19. Vem syns i tekniken? : -en kvantitativ analys av två teknikläromedel ur genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för teknik- och naturvetenskapSammanfattning : För att öka ungdomars intresse för teknik är det viktigt att det finns goda förebilder av båda könen för elever att identifiera sig med. Därför har jag gjort en kvantitativ analys av två läroböcker i teknik för skolår 6-9.Böckerna är publicerade 1995 resp. 2005 och är skrivna av samma författare. LÄS MER
20. Leksaker baserade på teknik sedda ur ett genusperspektiv : En studie om 6-åringars preferenser och användande av könsstereotypa konstruktionsleksaker
Kandidat-uppsats, Fakulteten för teknik- och naturvetenskapSammanfattning : Genom kvalitativa intervjuer med barn i förskoleklass och genom enkätundersökningar hos pedagoger har jag fått svar på mina frågeställningar som handlar om pojkar, flickor och deras leksaksval då det gäller teknikbaserade leksaker. Syftet var att försöka se om det fanns skillnader i valet och användandet av dessa leksaker och i så fall försöka tydliggöra dem, och dessutom ta reda på varför barnen är olika i sina leksakspreferenser. LÄS MER