Sökning: "Genusperspektiv i naturvetenskap"

Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade orden Genusperspektiv i naturvetenskap.

  1. 16. Teknik och teknisk kompetens enligt förskolans pedagoger : En studie av pedagogernas syn på teknik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för teknik- och naturvetenskap

    Författare :Ulrika Whern; [2012]
    Nyckelord :experiences of technology; gender perspective of technology; preschool teacher; preschool teachers´ view of technology; erfarenheter av teknik; genusperspektiv på teknik; pedagogen i förskolan; pedagogers syn på teknik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 17. From Policy to Action : A study on the implementation of gender policies and a gender perspective in Swedish humanitarian assistance work

    Kandidat-uppsats, Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Jenny Molin; [2012]
    Nyckelord :gender equality; gender mainstreaming; humanitarian disaster relief; policy implementation; postcolonial feminist theory; jämställdhet; gender mainstreaming; humanitärt bistånd katastrofbistånd; policy implementering; postkolonial feministisk teori;

    Sammanfattning : More than a decade has now passed since the concept of “gender mainstreaming” and polices addressing a gender perspective first appeared on the international agenda, yet evaluations on these policies’ implementation show that progress has been slow in the field of humanitarian assistance. As executive workers, the humanitarian field staff have in policy documents been identified as crucial actors in the “gender mainstreaming” work, however, no previous research have been found evaluating their achievements in the field. LÄS MER

  3. 18. En studie kring ett naturvetenskapligt moment i förskolan med ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Annelie Sedin; [2010]
    Nyckelord :fysik; förskola; genus; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera förskolebarns resonemang kring naturvetenskap, samt att belysa genusperspektivet på den naturvetenskapliga undervisningen. En förhoppning med studien är att den ska inspirera lärare att skapa ett större intresse för de naturvetenskapliga ämnena bland barn. LÄS MER

  4. 19. Vem syns i tekniken? : -en kvantitativ analys av två teknikläromedel ur genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för teknik- och naturvetenskap

    Författare :Åsa Nilsson; [2007]
    Nyckelord :gender; identity; technology; text book; Genus; identitet; läromedel; teknik;

    Sammanfattning : För att öka ungdomars intresse för teknik är det viktigt att det finns goda förebilder av båda könen för elever att identifiera sig med. Därför har jag gjort en kvantitativ analys av två läroböcker i teknik för skolår 6-9.Böckerna är publicerade 1995 resp. 2005 och är skrivna av samma författare. LÄS MER

  5. 20. Leksaker baserade på teknik sedda ur ett genusperspektiv : En studie om 6-åringars preferenser och användande av könsstereotypa konstruktionsleksaker

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för teknik- och naturvetenskap

    Författare :Annelie Bernström; [2007]
    Nyckelord :Gender; technical; toys; preferences; Genus; leksaker; preferenser; teknik;

    Sammanfattning : Genom kvalitativa intervjuer med barn i förskoleklass och genom enkätundersökningar hos pedagoger har jag fått svar på mina frågeställningar som handlar om pojkar, flickor och deras leksaksval då det gäller teknikbaserade leksaker. Syftet var att försöka se om det fanns skillnader i valet och användandet av dessa leksaker och i så fall försöka tydliggöra dem, och dessutom ta reda på varför barnen är olika i sina leksakspreferenser. LÄS MER