Sökning: "Grundbok för lärare"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Grundbok för lärare.

  1. 1. Laborationer i naturvetenskapsundervisningen : En läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Emelie Lind; Marika Strandberg; [2023]
    Nyckelord :laborationer; läromedelsanalys; naturvetenskap; systematiska undersökninga;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap kring i vilken omfattning och hur läromedel i de naturorienterande ämnena för årskurs 1–3uppmuntrar till elevlaborationer. Systematiska undersökningar lyfts fram i styrdokumenten som viktiga i den naturorienterande undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Kan man lita på att det finns tillräckligt med ämnesinnehåll i läroböckerna? : En läroboksanalys av kemiläroböcker för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Anton Holm; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Läroplansteori; Centrala innehåll; Kemi; Lgr 11; Lgr 22;

    Sammanfattning : I denna undersökning har ämnesinnehållet i kemiläroböcker för årskurs 4–6 analyserats för att synliggöra om det fortfarande överensstämmer med det nya centrala innehållet i Lgr 22 som blir aktuellt hösten 2022. Då det sker en förändring i det centrala innehållet kommer undersökningen fokusera och ta reda på om ämnesinnehållet fortfarande är aktuellt eller inte. LÄS MER

  3. 3. Hur läromedel i svenskämnet presenterar läs- och skrivinlärning : En kvalitativ textanalys med fokus på interaktionsgrad samt läromedlens förhållningssätt till introduktion av språkinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tove Borg; Izabella Ewertson; [2020]
    Nyckelord :top-down; bottom-up; läsinlärning; skrivinlärning; sociokulturellt perspektiv; läromedel; den proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med utökad kunskap om vilka förhållningssätt olika läromedel har gällande introduktionen av läs- och skrivinlärning samt i vilken grad läromedlen möjliggör interaktion mellan undervisningens samtliga deltagare. Studien är baserad på en kvalitativ textanalys där fyra läromedel, Simalabim grundbok 1, Prima svenska 1, Forma språket ettan samt Den magiska kulan, har analyserats utifrån sex olika kategorier, som alla berör det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  4. 4. Matteboken som förmedlare av kursplanens mål - En analysstudie av läroböcker i matematik för årskurs 1

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sabina Stenström; [2012]
    Nyckelord :lärobok; läromedel; Lgr11; matematik; årskurs 1; k;

    Sammanfattning : Min undersökning är en komparativ analys av två läroböcker i matematik för årskurs 1. Huvudsyftet medundersökningen är dels att jämföra dessa två läroböckerna med varandra samt att jämföra hur de förmedlar detinnehåll som kursplanen i matematik (lgr11) kräver ska ingå i undervisningen, och vilket innehåll somprioriteras. LÄS MER

  5. 5. Franska revolutionen i några läroböcker : ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Daniel Rohlin; [2008]
    Nyckelord :Franska revolutionen; Genus; Grundskolan; Historia; Läromedel;

    Sammanfattning : Studier av läromedel är av grundläggande betydelse för blivande lärare. Läromedelsgranskning är ett område som inte ges mycket uppmärksamhet i lärarutbildningen. Det är en viktig yrkesfunktion att kunna analysera , bedöma och värdera läromedel, därav mitt val av område för examensarbetet. LÄS MER