Sökning: "Grundskolerektorer"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet Grundskolerektorer.

  1. 1. Tillgången till skolbibliotek som tolkningsfråga. : En studie av hur grundskolerektorer tolkar skollagen och betydelsen det har för skolbiblioteksverksamheten.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Monica Zetterberg; [2023]
    Nyckelord :School library; Primary school principals; School librarian; Structuralism; Agency; Skolbibliotek; Grundskolerektorer; Skolbibliotekarie; Strukturalism; Aktörskap;

    Sammanfattning : The purpose of this master's thesis is to contribute with knowledge about how elementary school principals interpret of the School Act chapter 2, section 36§, which states that students in primary school, primary special school, special school, Sami school, upper secondary school and upper secondary special school must have access to school libraries. It explores the school principals perceptions of how the school library contribute to the education structure of their school in general and how their interpretation of the law impacts how the library operation is designed. LÄS MER

  2. 2. ”. . . min förlängda arm ute i verksamheten . . .” : En kvalitativ intervjustudie kring rektorers syn på resursanvändandet av specialpedagogen som kvalificerad samtalspartner i en skolutvecklande kontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jolene Petersson; Josefin Gåvsten; [2023]
    Nyckelord :Handledning; kvalificerad samtalspartner; reflektionspartner; rektor; skolutveckling; specialpedagog; systemteori;

    Sammanfattning : Denna studie har fokuserat på specialpedagogen som kvalificerad samtalspartner i en skolutvecklande kontext då en brist av aktuell forskning inom ämnet identifierats. Syftet för studien var att bidra med kunskap om hur specialpedagogens roll som kvalificerad samtalspartner, utifrån rektorers framställan, skulle kunna bidra till skolutveckling kopplat till skolans inre organisatoriska nivåer. LÄS MER

  3. 3. Den ensamma rektorn med det omöjliga uppdraget - Dagliga prioriteringar till följd av en motstridig styrning från stat och kommun

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Myra Pernvall; [2022]
    Nyckelord :Grundskolerektorer; Hierarkisk styrning; Byråkratisk styrning; Styrningssvårigheter; Organisationsteori; Fenomenografi; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The today decentralised Swedish school system is argued to be within a crisis. Furthermore the debate on re-centralisation of the school system is active. The school principals, as central actors for their units, are part of a bureaucratic and hierarchical chain of command controlled by both the state and municipalities. LÄS MER

  4. 4. Rektorns pedagogiska ledarskap : En kvalitativ studie inom grundskolan

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Oliwer Edberg; Nellie Fors Vilminko; [2019]
    Nyckelord :Grundskolerektor; ledarskap; pedagogiskt ledarskap; ramfaktorteorin; styrdokument; utbildningschef;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om svenska grundskolerektorer och deras pedagogiska ledarskap. Syftet är att bringa klarhet till begreppet pedagogiskt ledarskap samt undersöka hur rektorer upplever utövandet av det pedagogiska ledarskapet i realiteten. LÄS MER

  5. 5. Styrning och ledning av studie- och yrkesvägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnea Andersson; Tina Backhaus; [2019]
    Nyckelord :Grundskolerektorer; Implementering; Skolverket; Studie- och yrkesvägledning; Styrning;

    Sammanfattning : Forskning visar att rektorer inte tar sitt ansvar att organisera studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar. Syftet med denna studie är därför att beskriva hur grundskolerektorer implementerar Skolverkets allmänna råd gällande styrning och ledning av studie- och yrkesvägledning, så att de uppfyller kravet på att studie- och yrkesvägledning är hela skolan ansvar. LÄS MER