Sökning: "Handlingskompetens"
Visar resultat 16 - 20 av 68 uppsatser innehållade ordet Handlingskompetens.
16. Elever i rollspel om hållbarhetsfrågor : En didaktisk modellering i syfte att utveckla handlingskompetens
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Utbildning för hållbar utveckling (UHU) är ett koncept som trätt fram i syfte till att öka unga människors handlingskompetens. Den tidigare forskningen lyfter fram fyra komponenter som är väsentliga för att elever ska utveckla en handlingskompetens. Dessa är holism, autenticitet, pluralism och deliberation. LÄS MER
17. "Vi måste göra grön kemi!" : En kvalitativ studie om yngre elevers handlingar för hållbar utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur undervisning i det naturvetenskapliga ämnet kemi kan bidra till att utveckla yngre elevers handlingskompetens för hållbar utveckling. De frågeställningar som låg till grund för studien var: På vilket sätt utvecklas elevernas handlingskompetens i samband med undervisning för hållbar utveckling? samt Vilka känslor uttrycker eleverna i samband med undervisning för hållbar utveckling? För att svara på detta har jag planerat och genomfört en lektionsserie i ämnet kemi samt utfört intervjuer med elever i årskurs två. LÄS MER
18. Environmental literacy : Att utveckla barns kunskaper och handlingskompetens genom miljöundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka begreppet environmental literacy, en slags förståelse för och handlingskompetens inför olika miljörelaterade frågor och problem, samt dess betydelse inom undervisning. Vi använder det engelska begreppet för att det inte finns någon vedertagen svensk översättning. LÄS MER
19. Handlingskompetens i undervisning för hållbar utveckling : En litteraturstudie om möjligheter i naturvetenskapsundervisningen som främjar elevers handlingskompetens
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik; Stockholms universitetSammanfattning : Den här litteraturstudien undersöker aspekter i undervisningen för hållbar utveckling som främjar elevers kompetens att verka för en hållbar framtid. Handlingskompetens ger eleverna förutsättningar att bli aktiva medborgare med kompetens att utföra reflekterade och avsiktliga handlingar för en hållbar utveckling. LÄS MER
20. Lärande för hållbar utveckling med ett undersökande arbetssätt : Vilka möjligheter och utmaningar lärare beskriver att de möter med ett undersökande arbetssätt i lärande för hållbar utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Studiens syfte har varit att få ökad kunskap om lärares erfarenheter gällande vilka möjligheter som undersökande arbetssätt ger för att främja elevers lärande om och för hållbar utveckling i årskurs F-3 samt vilka utmaningar som arbetssättet ger upphov till i relation till elevernas lärande. Resultatet baseras på sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer med verksamma lärare i årskurs F-3. LÄS MER