Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Digitala verktyg i svenskundervisningen : En kvalitativ studie om vad några lärare i årskurs 1 anser om användandet av digitala verktyg, dess möjligheter och utmaningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Erlandsson; Helena Berglund; [2020]
    Nyckelord :digitala verktyg; digital kompetens; digitalisering; svenskundervisning; årskurs 1.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka möjligheter och utmaningar några lärare i årskurs 1 anser att digitala verktyg medför i svenskundervisingen. Studien utgörs av en kvalitativ ansats i form av intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i undervisningen - Vad, hur och varför? : En kvalitativ studie om hur sex lärare i årskurs 2 arbetar med högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Erlandsson; Helena Berglund; [2019]
    Nyckelord :arbetssätt; högläsning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur och varför sex verksamma lärare i årskurs 2 tillämpar högläsning i undervisningen. Studien utgörs av en kvalitativ ansats och tolkas ur ett sociokulturellt perspektiv. Resultatet visar på vikten av att arbeta med högläsning i undervisningen då det gynnar språkutvecklingen. LÄS MER

  3. 3. Patienters perspektiv på delaktighet i vården

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Maria Berntsson; Helena Andersson; Helena Erlandsson; [2014]
    Nyckelord :Barriers; experience; facilitators; nursing; patient; patient participation; Hinder; möjligheter; omvårdnad; patient; patientdelaktighet; upplevelse;

    Sammanfattning : Patienter har enligt lag rätt till att vara delaktiga i vård och behandling, trots detta upplever patienter brist på delaktighet i vården. Syftet med studien var att beskriva patienters upplevelser av hinder och möjligheter för delaktighet i vården. LÄS MER

  4. 4. Ett undervisningsförsök att skapa meningsfullt lärande i frisörens grundläggande tekniker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Helena Erlandsson; [2014]
    Nyckelord :meaningful learning; hairdressing education; basic hairdressing techniques; teaching experiment; meningsfullt lärande; frisörutbildning; grundläggande frisörtekniker; undervisningsförsök;

    Sammanfattning : This Independent work is about testing a method to create meaningful learning and a deeper comprehension in matter of basic hairdressing techniques. I got the idea for this method by reading literature related to my education to become a teacher for hairdressers, the new schoolreform and from my own experience of a teaching method that I saw an opportunity to develope. LÄS MER

  5. 5. Pedagogernas tillvaratagande av elevens förkunskaper och inflytande i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Björk; Helena Erlandsson; [2008]
    Nyckelord :elevinflytande; förkunskaper; grundskolans tidigare år; historiebruk; historiedidaktik; historiemedvetande;

    Sammanfattning : Denna empiriska undersökning av historieundervisningens tillvaratagande av elevernas förkunskaper och inflytande kan fungera som ett underlag för blivande historielärare. Det kan även vara ett underlag för aktivt historieundervisande pedagoger, som är intresserade av hur elevinflytande ser ut och påverkar såväl historieundervisningen som de andra samhällsorienterande ämnena. LÄS MER