Sökning: "High achievers"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden High achievers.

  1. 1. Motivation among high and low achievers in English : A qualitative study of students’ motivational orientation in an upper-secondary school in Sweden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Bian Solmaz; [2022]
    Nyckelord :Motivation; integrative; instrumental; orientations; L2 English; education; thematic analysis; interviews; upper-secondary school; Sweden; achievement;

    Sammanfattning : The aim of this degree project was to identify motivational orientations among upper-secondary school students in grade 12. A qualitative approach, namely analysis of interviews, was used to explore six participants’ views on and reasons for learning the English language. LÄS MER

  2. 2. Spegel, spegel på väggen där, säg mig när jag smalast i landet är - En kvalitativ studie om unga kvinnors erfarenheter av hur könsnormer påverkar insjuknande och vidmakthållande av anorexia nervosa

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Matilda Juneblad Målar; Kelly Söderholm; [2021]
    Nyckelord :anorexia nervosa; gender norms; gender perspective; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att ur ett genusperspektiv belysa hur unga kvinnor som har eller har haft anorexi uppfattar att könsnormer har påverkat deras insjuknande och vidmakthållande av sjukdomen. Studien baserades på en kvalitativ innehållsanalys av sex självbiografier skrivna av kvinnor som har eller har haft anorexi. LÄS MER

  3. 3. Hur fastighetsmäklarkontor i Sverige skapar välfungerande och starka arbetsgrupper. : En studie kring gruppdynamik och högpresterande fastighetsmäklare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Carl Lekselius; [2021]
    Nyckelord :Grupper; Gruppdynamik; Tall poppies; Fastighetsmäklare;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur man skapar en fungerande stark grupp på en arbetsplats när den består av högpresterande provisionsavlönade fastighetsmäklare samt hur den påverkas av tall poppy fenomenet.    Metod: En kvantitativ forskningsmetod har använts där en internetbaserad enkät ligger till grund för empirin i resultatet och analysen. LÄS MER

  4. 4. Hur räknar du ut 45 + 39? : En studie över vilka beräkningsstrategier högpresterande elever i matematik tillämpar vid aritmetiska uppgifter samt hur dessa beräkningsstrategier förhåller sig till arbetsminne.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi; Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Cecilia Kristensen; Hanna Birkdal; [2021]
    Nyckelord :matematik; aritmetik; huvudräkning; beräkningsstrategi; talfakta; högpresterande; spetsutbildning; minne;

    Sammanfattning : Mental arithmetic problems require cognitive skills such as decoding numbers, working memory and the use of mental computation strategies. Pupils obtain various computation strategies at school, but what kind of strategies do pupils who are high achievers in mathematics choose while solving mental arithmetic problems? This study aimed to investigate what kind of strategies pupils who are high achievers in mathematics used while solving mental arithmetic problems, and if there were any substantial findings in the correlation between those strategies and their audio and visual memory. LÄS MER

  5. 5. THE WELL-BEING OF ACADEMICALLY RESILIENT STUDENTS IN GERMANY Reanalysis of PISA 2015 data using Structural Equation Modeling

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Deborah Elin Siebecke; [2020-01-22]
    Nyckelord :Academic Resilience; Disadvantaged High-Achievers; Well-Being; Academic Performance;

    Sammanfattning : Aim: This study aims at investigating the well-being of academically resilient students, as well as examining a possible effect of well-being on achievement. In doing so, this study attempts at contributing to a smaller research gap concerning the well-being of academically resilient students. LÄS MER