Sökning: "IKT 2015"

Visar resultat 1 - 5 av 85 uppsatser innehållade orden IKT 2015.

  1. 1. Undervisningsstrategier i slöjd : - om slöjdlärares ämnesuppfattningar och ämnesdidaktiska val

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jessica Helberg; [2022]
    Nyckelord :Appropriering; ämneskonception; slöjd; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka didaktiska resurser och redskap slöjdlärarna använder och vilka ämneskonceptioner som finns i slöjdämnet. Detta kopplades samman med hur slöjdlärarna approprierar nya metoder och redskap i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Digital kompetens och IKT i Förskolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fredrik Björk; [2020]
    Nyckelord :IKT i förskolan; Digital kompetens i förskolan; Digitala klyftor;

    Sammanfattning : Informations och kommunikationsteknologi, som förkortas IKT, och digital kompetens kommer få större plats i förskolans läroplan igenom läroplansremiss (VT18), där det är krav på användning av IKT. Studien som genomfördes är en analys av tio intervjuer gjorda med förskollärare om deras avdelningars tillgångar till IT-artefakter, förskollärarnas digitala kompetens samt deras förberedelse inför de nya kraven som kommer i den reviderade läroplanen. LÄS MER

  3. 3. Är digitaliseringen i fritidshemmet likvärdig? : - En enkätstudie om lärandet och användandet av digitala verktyg i fritidshemmet

    M1-uppsats, Södertörns högskola

    Författare :Evelina Wallberg; Ingegerd Holm; [2019]
    Nyckelord :Digital competence; digital tools; digitisation; equality; opportunity; curriculum; Digital kompetens; digitala verktyg; digitalisering; likvärdighet; möjlighet; läroplan; ramfaktorteori.;

    Sammanfattning : We live in a digitalized world where digital tools such as computers, tablets and mobiles are used extensively by today´s children. Digital skills are increasingly important in the leisure time activities which was emphasized in the revised curriculum 2018. LÄS MER

  4. 4. Framställningen av ”manligt” respektive ”kvinnligt” : En genusanalys av UR:s ”Livet i mattelandet”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Gedeon; [2018]
    Nyckelord :Genus; manligt och kvinnligt; UR; jämställdhet; barnprogram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka UR:s utbildningsprogram ”Livet i mattelandet” utifrån ett genusperspektiv. Studien har även syftat till att undersöka hur manligt och kvinnligt gestaltas i utbildningsprogrammets olika avsnitt, samt hur stor plats män respektive kvinnor tar utifrån en mätning av taltidsfördelningen i fyra olika avsnitt. LÄS MER

  5. 5. Läs- och skrivsvårigheter : användandet av IKT som stöd

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Yad Rashad Ahmed; [2018]
    Nyckelord :IKT; Läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Dagens samhälle är ett informationssamhälle där informations- och kommunikationsteknologi (IKT) används oftare. Det är av vikt att integrera IKT-användandet hos elever i tidig ålder. Denna studie handlar om att analysera i vilken utsträckning IKT används och till vad IKT används. LÄS MER