Sökning: "Identitet och roller"
Visar resultat 26 - 30 av 193 uppsatser innehållade orden Identitet och roller.
26. ARBETSTERAPEUTERS ERFARENHETER AV SIN DELADE YRKESROLL SOM ARBETSTERAPEUT OCH REHABILITERINGSKOORDINATOR
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Bakgrund Att inta en roll innebär att en person befäster en identitet som är specifikt för just den rollen. Vissa personer innehar ett arbete där de intar olika yrken, innebär det att dessa människor även intar delade eller flera roller genom sina yrkesroller. LÄS MER
27. LEK SOM INTERVENTION FÖR BARN MED AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Bakgrund: Människan är aktiv och mår bra av att aktivera sig på olika sätt. Det är genom lek barn lär sig om normer och roller samt utvecklar sin identitet och självkänsla. LÄS MER
28. Vuxna strokepatienters upplevelser av att kommunicera vid afasi : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska HögskolaSammanfattning : Bakgrund: En god kommunikation mellan patient och sjuksköterska är betydelsefullt för patientsäkerheten, patientens välbefinnande och hälsa. År 2019 drabbades cirka 25 700 personer av en stroke i Sverige. Efter en stroke är det cirka 40 % som drabbas av afasi, vilket innebär en del eller helt nedsatt språkförmåga. LÄS MER
29. Förskola i förändring : En kvalitativ studie av hur förskollärares självidentitet påverkats av en förändrad yrkesroll
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Mot bakgrund av den förändring som skett kring förskolläraryrket och de förväntningar som tillkommit fångades mitt intresse att undersöka denna yrkesgrupp. Min nyfikenhet för yrkesgruppen ledde till att jag ville ta reda på hur de själva ser på förändringen med yrket, i relation till sin yrkesroll och självidentitet. LÄS MER
30. Vem är jag och vem blir jag? : En fallstudie om övergången från förskolan till förskoleklassen och fritidshemmet
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : The aim of the study has been to highlight opportunities and obstacles for children to develop a positive identity after the transition from preschool to preschool class and school-age educare. Previous research shows that an individual's perceived identity changes when transitioning to new contexts, which often entails new roles and new positions. LÄS MER