Sökning: "Image Status"

Visar resultat 16 - 20 av 232 uppsatser innehållade orden Image Status.

  1. 16. AI learn, AI do : En konstvetenskaplig studie om AI-modellers materialbetingade förmågor, aktörskap och deltagande inom konstnärliga processer

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Cornelius Persson; [2023]
    Nyckelord :actor network theory; AI-art; AI-image; artificial intelligence; diffusion art; prompt; prompting; Stable Diffusion; GAN; midjourney; ANT; aktör nätverks teori; AI-konst; AI-bild; AI-modell; AI; artificiell intelligens; diffusions-konst; GAN-konst; bildmaterial; träningsdata; appropriering; latent utrymme; generativ; Latour;

    Sammanfattning : This master’s thesis investigates generative AI-art through the lens of actor network theory. By focusing on the role of images in datasets as a material that effects both AI-models and artworks, the decisively non-human agencies generative AI-models can be said to possess, and the traces and associations that generative AI-models imbue artworks with, this thesis aims to investigate art that has been created with GAN-models as well as contemporary text-to-image diffusion-models, by way of similar premises. LÄS MER

  2. 17. Svensk hälso- och sjukvårds kunskap kring bias i AI- verktyg för beslutsstöd : Framtidens AI- teknik utan fördomar, mot en jämlik vård

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Lovisa Berglund; [2023]
    Nyckelord :bias; prejudice; distortion; artificial; bias; fördomar; snedvridning; artificiell intelligens; AI; sjukvård; kritiska datastudier;

    Sammanfattning : With an increased availability of healthcare data and a rapid development of analysis techniques, artificial intelligence (AI) is currently contributing to a paradigm shift in healthcare. Areas that were previously considered only possible to be managed by human experts are now increasingly being managed with the help of AI. LÄS MER

  3. 18. Den förtingligade utopin : Ostindiskt porslin på Kina slott; materialitet, dekoration och transkulturalism i svensk rokoko

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Joakim Boman; [2023]
    Nyckelord :Kinesiskt porslin; materiell kultur; Material Culture; Chinese Porcelain; transkulturalism; Rokoko; Kina Slott; agens;

    Sammanfattning : This study analyzes objects of Chinese porcelain found at Kina slott located on Drottningholm just outside Stockholm from a material culture (Material Culture Studies MCS) perspective. The aim is to examine how the materiality of porcelain can generate knowledge within MCS and to shed light on how it influenced the image of the Far East in Sweden during the mid-1700s. LÄS MER

  4. 19. Quality Assuring an Image Data Pipeline with Transfer Learning : Using Computer Vision Methodologies

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Avdelningen Vi3

    Författare :David Wiberg; [2023]
    Nyckelord :Computer vision; Deep Learning; AI; Datorseende; IT; Kvalitetssäkra; neurala nätverk; AI;

    Sammanfattning : The computer vision field has taken big steps forwards and the amount of models and datasets that are being released is increasing. A large number of contemporary models are the result of extensive training sessions on massive datasets, reflecting a significant investment of time and computational resources. LÄS MER

  5. 20. En studie om hur lärare ser på elevers intresse och förhållningssätt till teknikämnet, med betoning på genus.

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Johan Ekblom; [2023]
    Nyckelord :Technology; girls; boys; history of technology; sex; gender; technological imbalance; male; female.; Teknik; flickor; pojkar; teknikhistoria; kön; genus; teknisk obalans; könsneutral teknik; manligt; kvinnligt.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilken syn tekniklärare på högstadiet har på elevers förutsättningar för och intresse av teknikämnet. Uppsatsen vill även ta reda på ifall det finns skillnader mellan eleverna baserat på kön och genus och vilka hinder, respektive möjligheter, som existerar för att lärarna ska kunna bedriva en (mer) inkluderande teknikundervisning. LÄS MER