Sökning: "Inclusive language"

Visar resultat 21 - 25 av 192 uppsatser innehållade orden Inclusive language.

  1. 21. Exploring Emely: An exploratory case study on the usability and user experience of a conversational agent for L2 learning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Julia Ahrling; Jonna Franzén; [2023]
    Nyckelord :Conversational agents; Second language learning; L2 learning; Usability; User experience;

    Sammanfattning : This study focuses on evaluating and enhancing the user experience of Emely, a conversational agent aimed at improving language skills for second language learners, particularly those who want to increase their chances of securing employment in Sweden. Usability testing was conducted in two test rounds, with the first round providing design implications for the user interface in the second round. LÄS MER

  2. 22. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation : För ett inkluderande arbetssätt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linda Rönngren; Sandra Lennemyr; [2023]
    Nyckelord :communication; inclusive; preschool teachers’ profession; SAAC; signing as augmentative and alternative communication; förskollärarprofession; inkludering; kommunikation; TAKK; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskaper om förskollärares uppfattningar om arbete med tecken som alternativ kompletterande kommunikation (TAKK). Studiens särskilda fokus är förskollärares egna beskrivningar kring hur de använder TAKK i verksamheten dels i syfte att skapa inkluderande lärmiljöer, dels för att möta och kommunicera med individuella barn som ännu inte har ett verbalt språk. LÄS MER

  3. 23. Gender-neutrality in Written Discourse : A newspaper-based diachronic comparisonstudy of gender-neutral vocabulary

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Yuchen Zeng; [2023]
    Nyckelord :Gender-neutral vocabulary; Diachronic; Gender Asymmetry; Sexist language; Gender- inclusive Language.;

    Sammanfattning : This paper investigated the use of sexist language in English vocabulary by examininggender asymmetry and sexism in contemporary written discourse. The traditional sexistlanguage often reinforces gender stereotypes and inequalities. In English, the masculineterms are considered the unmarked form (the norm) while the feminine terms are marked. LÄS MER

  4. 24. Representation of Gender and Sexuality in Swedish ELT Textbooks : A Study of Language, Norms, and Stereotypes in Education

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Hanna Bixo; [2023]
    Nyckelord :Language; gender; sexuality; ELT; stereotypes; textbook research; norm critical pedagogy;

    Sammanfattning : Issues regarding how gender and sexuality are represented within different discourses have gained increased attention in the past decades. Within the field of language, gender, and sexuality, topics such as sexist language, stereotypes and heteronormativity have been continuously problematised as means of sustaining societal norms. LÄS MER

  5. 25. ”Men just när man bryter mot könsnormer då är det något som kollapsar i folks kollektiva hjärna” : En kvalitativ studie om trans- och ickebinära personers upplevelser och erfarenheter av skolan

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS); Malmö universitet/Centrum för sexologi och sexualitetsstudier (CSS)

    Författare :Katerina Sparr Holinkova; [2023]
    Nyckelord :queerfenomenologi; trans*; ickebinär; queer; skola; heterosexuell matris; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa kopplat till personer som identifierar sig som trans-och ickebinära och vilken del skolan kan ha i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet är en högaktuell diskussion. Utifrån svensk kontext vet vi att skolornas ansvar enligt lag är att arbeta inkluderande och med frågor som handlar om normkritik och diskrimineringsgrunder. LÄS MER