Sökning: "Innehåll analys"

Visar resultat 11 - 15 av 1331 uppsatser innehållade orden Innehåll analys.

  1. 11. Offshore Wind Farms in Norway : A Spatial Multi-Criteria Analysis for Optimal Site Location

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Adam Törnqvist; Vincent Edberg; [2024]
    Nyckelord :Offshore wind power; Spatial Multi-criteria Analysis; Renewable energy; Suit-ability map; Geographical Information System; Havsbaserad vindkraft; Spatial multikriterieanalys; Förnybar energi; Lämp-lighetskarta; Geografiskt informationssystem;

    Sammanfattning : Recognizing the imperative transition towards renewable energy sources to combat climate change, this study explores the outlooks for offshore wind power in Norway, a country endowed with extensive coastlines and favourable wind conditions. The thesis sets out to support decision-making processes by synthesizing contemporary research and applying context-specific insights to the southern half of the Norwegian economic zone (NEZ) into a comprehensive Spatial-Multi-criteria Analysis (SMCA). LÄS MER

  2. 12. Rättsstaten och dess principer i lärares undervisningsmaterial : En undersökning om lärares didaktiska val och elevers förutsättningar i Samhällskunskap 1b

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Rasmus Johansson; Geir Felix Hyvärinen; [2024]
    Nyckelord :rättsstat; rättsstatsprinciper; undervisningsmaterial; didaktiska val; demokrati; läromedel; samhällskunskap; demokratiundervisning; citizenship education; rule of law;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares didaktiska val avseende undervisning om rättsstatens principer samt de rättsstatsprinciper som kommer till uttryck i deras undervisningsmaterial. Detta har bakgrund i frågans relevans i koppling till samhällskunskapsämnets syfte och innehåll, och till ett samhällstillstånd där frågan om rättsstatens utformning blivit alltmer aktuell. LÄS MER

  3. 13. EFL Students’ Analysing and Evaluating Skills in Social Media Content : EFL elevers analys- och utvärderingsförmåga i sociala mediers innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aisha Ali; Jennie Carolan; [2024]
    Nyckelord :English as a Foreign language; Media Literacy; Media Information Literacy; New Media Literacy; Critical Media Literacy; Critical Thinking; Fake News; Social-Media;

    Sammanfattning : This paper is a synthesis of research that presents and reflects on the possible benefits of integrating media information literacy and critical thinking into the English as a Foreign Language (EFL) curriculum with the intention of facilitating for students' development in their critical thinking and media information literacy when engaging with English-language social media content. English is of major significance in the Swedish society and students get some of their news feed from social media in the English language along with their native language of Swedish. LÄS MER

  4. 14. Koranbränningens dubbla budskap – intolerans eller saklig kritik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Theodor Molnar; [2024]
    Nyckelord :koranbränning; hets mot folkgrupp; förargelseväckande beteende;

    Sammanfattning : Koranbränning är ett fenomen som har kommit att väcka starka känslor. Bränningarna har kallats för hotdrivande och har flera gånger lett till upplopp. LÄS MER

  5. 15. Elevers delaktighet i processer kring särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Angelica Miraglia; Irene Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Barnperspektiv; Delaktighet; Delaktighetsteori; Elever i behov av särskilt stöd; Relationer;

    Sammanfattning : Delaktighet är tydligt framskrivet i skolans styrdokument. Vår bild är att problemområdet kring elevers delaktighet i särskilt stöd behöver utforskas vidare. Huvudpersonen i det särskilda stödet är ju eleven, vars mål är att lyckas utifrån sina förutsättningar. Elevers perspektiv saknas i stor utsträckning i tidigare forskning. LÄS MER