Sökning: "Intellektuella funktionsnedsättningar"

Visar resultat 1 - 5 av 108 uppsatser innehållade orden Intellektuella funktionsnedsättningar.

  1. 1. Social integration av barn med autism i den svenska kommunala grundskolan - Sociala relationer och acceptans mellan barn

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Cabdinasir Mohamed; [2024-02-14]
    Nyckelord :Social integration;

    Sammanfattning : Sedan 2011 allt fler barn med autism tas emot idag i den svenska grundskolor eftersom de inte längre har rätt till grundsärskolan utan signifikanta intellektuella funktionsnedsättningar (SFS, 2010:800). Dock, vissa studier har visat att barn med autism i grundskolan är ensamma och är mindre accepterade av sina kamrater (Chamberlain et al; 2007). LÄS MER

  2. 2. Personer med intellektuella funktionsnedsättningar och deras vårdares upplevelser av den somatiska hälso- och sjukvården : en icke-systematisk litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Anni Jensen; Linn Lewis; [2024]
    Nyckelord :People with intellectual disabilities; Carers; Experiences; Health care; Personer med intellektuella funktionsnedsättningar; Vårdare; Upplevelser; Hälso- och sjukvård;

    Sammanfattning : Bakgrund Intellektuell funktionsnedsättning [IF] omfattar komplexa och varierande hälsoproblem. Personer med IF lider ofta av samsjuklighet och är därför en vanligt förekommande patientgrupp inom hela den somatiska hälso- och sjukvården. LÄS MER

  3. 3. Gränslandet mellan sex, relationer och samtycke För personer med intellektuella funktionsnedsättningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ebba Kollin; Agnes Öster; [2023-05-31]
    Nyckelord :intellectual disability; sexuality; sex; relationship; consent; intellektuell funktionsnedsättning; sexualitet; relationer; samtycke;

    Sammanfattning : This study aims to provide an examination of the material available to and produced for people with intellectual disabilities, within the context of how they inform upon and describe sexuality. To achieve this aim, three questions were used to examine the material: In which ways do the materials gathered describe relationships to those with intellectual disabilities? How is sex described within said material? How is information about consent gained from the material? A qualitative content analysis method was used to answer the questions and to analyse the material. LÄS MER

  4. 4. Innebörden av heteronormen i undervisningen inom grundsärskolan : En kvalitativ studie om innebörden av heteronormen inom undervisningen på grundsärskolan mot läroplanen ämnen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anton Degerfeldt; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the meaning of heteronormativity within the elementary special school. With the hope to contribute to an increased understanding of teachers work against heteronormative within the primary special school. LÄS MER

  5. 5. Offentliga myndigheters attityder mot föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Mona Eltahan; [2023]
    Nyckelord : public authorities; disability studies; disableism; intellectual disabilities; parenthood; parents; public service; Street Level Bureaucracy; social work; social services; offentliga myndigheter; funktionshinder; intellektuella funktionsnedsättningar; föräldraskap; föräldrar; offentlig service; gräsrotsbyråkrati; socialt arbete; socialtjänst;

    Sammanfattning : The purpose of this literature study is to gain a deeper understanding of what the public authorities' attitudes towards parents with intellectual disabilities look like, how these parents experience these attitudes and how these attitudes exist. The study will be based on a qualitative literature study based on articles which presents interviews with people with intellectual disabilities and social workers at social services. LÄS MER