Sökning: "Interaktionsutrymme"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade ordet Interaktionsutrymme.

  1. 11. "jag svärdade dig" : En studie av barns lek och interaktion på en mobil förskola

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erik Andersson; [2016]
    Nyckelord :barndomsforskning; mobil förskola; kamratkultur; tolkande reproduktion; interaktionsutrymme; tillträdesstrategier; videoobservation;

    Sammanfattning : Mobila förskolan finns idag i ett dussintal kommuner i Sverige. Utbyggnaden av verksamheten har motiverats av platsbrist, lokalbrist och en pedagogik som är bra för barnen. Inga större studier har gjorts av mobila förskolan och vi vet därför inte hur denna verksamhetsform påverkar barnen. LÄS MER

  2. 12. Den synliga och osynliga maktutövningen i klassrummet : En undersökning av maktstrukturer, undervisningens ramar och normer i ämnet svenska i årskurs 2

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Therése Amrén; Åsa Engman; [2016]
    Nyckelord :Speaking space; acting space; interaction space; teachers´ questions; teaching frames; norms; power.; Talutrymme; handlingsutrymme; interaktionsutrymme; lärarens frågor; undervisningens ramar; normer; makt.;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to highlight the space students receive through teachers´ questions in text conversations from a power perspective. The empirical data is based on observations in the classrooms, and student and teacher interviews. LÄS MER

  3. 13. Får jag ta mina Hello Kitty-skor, eller? : En studie om barns kamratkulturer i tamburen på förskolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Helena Breicha; [2016]
    Nyckelord :hall; peer culture; protection of interactive space; secondary adjustments; video observations; kamratkultur; sekundära anpassningar skyddande av interaktionsutrymme; tambur; videoobservationer;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om barns interaktion i tamburen i förskolan och hur de skapar sina egna unika kamratkulturer på detta avgränsade område. Den är skriven med barns perspektiv och med en fenomenologisk ansats. Videobservationer har genomförts för att göra barns interaktion synlig. LÄS MER

  4. 14. Du har inte frågat om du får vara med

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anette Anersson; Jenny Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Corsaro; interaktionsutrymme; samvarokompetens; sociokulturellt perspektiv; Telgren; tillträdesstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en djupare förståelse för vad som kan vara orsak till om barn får tillträde eller nekas tillträde till lek. Beror detta endast på valet av tillträdesstrategi?Leken är viktig för lärandet och utvecklingen. Det är därför alla barn ska ges möjlighet att delta i denna gemenskap. LÄS MER

  5. 15. "Vad gör du, den får du inte röra"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Stenbeck; [2016]
    Nyckelord :Barn; förskola; kamratkultur; samspel; tillträdesstrategier; positionering och tolkande reproduktion;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur barnens kamratkultur kom till uttryck på en förskoleavdelning med utgångspunkt i Corsaros barndomssociologi. I studien har en kvalitativ metod använts och empirin har samlats in med hjälp av videoobservationer. LÄS MER