Sökning: "Ipad barns perspektiv"

Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade orden Ipad barns perspektiv.

  1. 16. iPaden - ett pedagogiskt verktyg i förskolan : En kvalitativ intervjustudie över några förskollärares uppfattningar om iPads som en del av förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Amanda Björklund; Josephine Stendlert; [2016]
    Nyckelord :Förskola; iPad; digitala verktyg; förskollärare; IKT; pedagogiskt verktyg;

    Sammanfattning : Användningen av digitala verktyg har blivit en allt större del av dagens barndom och en stor del av de som är barn idag kan redan som väldigt små hantera surfplattor och smartphones. Dessa digitala redskap har även fått en allt större plats i förskolans verksamhet. LÄS MER

  2. 17. ”Bä, bä, vita lamm, har du någon ullerullerull?” : En studie om förskollärares didaktiska överväganden kring klassiska barnvisor och populärmusik i förskolan och om barns perspektiv på olika sånger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Amanda Johansson; Isabelle Andersson; [2016]
    Nyckelord :Klassiska barnvisor; populärmusik; förskollärare; barn; förskola; meningsfullhet; musikdidaktik; musik; sång;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att genom kvalitativa intervjuer med några förskollärare och barn få en fördjupad förståelse av hur förskollärare resonerar kring de klassiska barnvisorna och populärmusik som används i förskolans verksamhet samt för vilka sånger några barn upplever som meningsfulla att sjunga, om de används på förskolan och om de har möjlighet att påverka sångutbudet på deras förskola. Följande frågeställningar besvaras: Hur knyter förskollärare samman klassiska barnvisor och populärmusik med barns intressen och didaktiska överväganden? Hur pratar barn om sångers innehåll och vad de finner meningsfullt att sjunga samt om hur de kan påverka sångutbudet på sin förskola? Studien baseras på en kvalitativ metod och för att besvara frågeställningarna har semistrukturerade intervjuer genomförts. LÄS MER

  3. 18. Åtta förskollärares syn på modersmålsstöd i Malmö stad

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sabina Karupovic; Catherine McCreadie; [2016]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; modersmål; modersmålsstöd; språkverktyg;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka begränsningar och möjligheter det finns med den tidigare samt den aktuella formen för modersmålsstöd i Malmö stad, sett utifrån några förskollärares perspektiv. Vår teoretiska utgångspunkt ligger i den sociokulturella teorin där bland annat barns språkinlärning, främst i samspel med andra, berörs. LÄS MER

  4. 19. Interkulturellt perspektiv i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magdalena Abdul Karim; Narcisa Zgonic Bolic; [2015]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; föräldrasamverkan; interkulturellt perspektiv; modersmål; mångfald;

    Sammanfattning : BakgrundSkolinspektionen konstaterar att Malmö inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att säkerställa att förskolan medverkar till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål. Därför beslutade förskoleförvaltningen att modersmålstödet till Malmös förskolebarn skulle förändras i grunden. LÄS MER

  5. 20. Hur iPaden påverkar ägare-, deltagare- och åskådarepositioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Adelina Dreshaj; Annie Swenje; [2015]
    Nyckelord :Appar; barn; deltagare; förskola; iPad; positionering; åskådare; ägare;

    Sammanfattning : Tekniken idag utvecklas ständigt, barnen i dagens förskola föds in i en digital värld fylld av teknik. Användandet av surfplattor har ökat kraftigt bland förskolebarn jämfört med år 2012.Syftet med vår studie var att undersöka vilka sociala positioner barn intar när de använder iPaden i den fria leken. LÄS MER