Sökning: "Jenny Nordell"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Jenny Nordell.

  1. 1. Vansinnet, musiken och naturen : En komparativ studie mellan Selma Lagerlöfs En Herrgårdssägen (1889) och dess lättlästa omarbetning

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Jenny Svensson Nordell; [2018]
    Nyckelord :Lättläst; läsförståelse; klassiker; Selma Lagerlöf; En Herrgårdssägen;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur Selma Lagerlöfs En herrgårdssägen (1889) skiljer sig från dess lättlästa version, återberättad av Malin Lindroth (2004). I bakgrunden diskuteras vad en lättläst text är och dess funktion. Även begreppet klassiker och kanon diskuteras. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet i klassrummet utifrån ett lärarperspektiv : Lärares attityder till och praktiska tillämpning av flerspråkighet i klassrumskontext

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskning

    Författare :Jenny Svensson Nordell; [2017]
    Nyckelord :Flerspråkighet; attityder; lärarperspektiv; brist resursperspektiv; identitet; translanguaging;

    Sammanfattning : Andraspråksundervisningen och samhället i stort har präglats av en enspråkig norm (Ortega, 2013). Det har funnits en oro för att modersmålet stör andraspråksinlärningen och att språk därför bör hållas isär (Lindberg, 2002). LÄS MER

  3. 3. Är charterbranschen redo att möta 40-talisterna?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Aleksandar Zec; Jenny Nordell; Jessica Olsson; [2005]
    Nyckelord :40-talister; äldre konsumenter; marknadskommunikation; charterbranschen; segmentering; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att genom teoristudier och empiriska under-sökningar skapa en ökad förståelse för varför marknadskommunikation till mogna konsumenter och i synnerhet 40-talister är viktigt samt belysa hur man ska kommunicera med målgruppen för att nå den framgångsrikt. För att bättre kunna åskådliggöra hur man applicerar teorierna på verkligheten, och hur marknadskommunikationen ser ut idag, har vi valt att utgå från en bransch, charterbranschen, och en begränsad åldersgrupp, 40-talisterna. LÄS MER