Sökning: "John Dewey"

Visar resultat 26 - 30 av 177 uppsatser innehållade orden John Dewey.

  1. 26. Elevinflytande i skolans värld : En studie med syfte att undersöka hur elever och lärare upplever elevinflytande i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Tove Bäckström; [2021]
    Nyckelord :Democracy; student influence; primary school; Swedish; educational history; Demokrati; elevinflytande; grundskola; svenska; utbildningshistoria;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar elever och lärares upplevelser av elevinflytande i svenskundervisningen. I bakgrunden ges en teoretisk förankring med John Dewey som huvudperson, hans tankar om elevinflytande och demokrati betraktas som centrala för studien. LÄS MER

  2. 27. En lärares syn på interaktivt lärande och begreppsutveckling ihistorieämnet

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutet för studier i Malmös historia (IMH)

    Författare :Emre Ekinci; Mohammed Esget; [2021]
    Nyckelord :Interactive learning; interactive teaching modules; pupils enjoyment; historical concepts; Literacy;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how teachers understand interactive methods in history education in secondary and upper secondary school. The study is based on learning theories by Lev Vygotskij, John Dewey and Jean Piaget on how different interactive teaching methods can enhance pupils’ literacy. LÄS MER

  3. 28. The Boy Who can help teachers to provide new knowledge through fiction

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Julia Adolfsson-Virta; [2021]
    Nyckelord :Harry Potter; fiction; pedagogy; Harry Potter; fiktion; pedagogik;

    Sammanfattning : This essay explores the representation of pedagogy in the fictional works of the Harry Potter books and how teachers can use this to gain new knowledge to some extent and draw inspiration from it. It continues by arguing that fiction can be used as a source of new knowledge both on a general level and in a school context when used in the classroom. LÄS MER

  4. 29. Att fostra demokratiska medborgare : Hur lärare möjliggör demokratifostran i ämnet samhällskunskap för årskrurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Ida Westberg; [2021]
    Nyckelord :Teaching democracy; Social science; Democratic mission; teachers percept-ions; Democracy; Active citizens; Demokratiundervisning; Samhällskunskapsämnet; Demokratiuppdraget; Lärares uppfattningar; Demokrati; Aktiva medborgare;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate teachers’ perceptions regarding the task of raising pupils into democratic citizens. Therefore, I will investigate how teachers apply this task in teaching. Research shows that Swedish adolescents to a very small extent engage in democtatic processes, compared to other countries. LÄS MER

  5. 30. "Learning by doing" eller bara "doing"? : lärares upplevelser om användning av fysikexperiment i undervisningen, i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elin Carlsson; [2021]
    Nyckelord :Experiment; fysik; lärares upplevelser; mellanstadiet; syfte; uppföljning;

    Sammanfattning : Studiens avsikt är att öka kunskapen om experiments användning i fysikundervisningen. Syftet med studien är att synliggöra hur och varför utvalda lärare arbetar med experiment i fysikundervisningen, med elever i årskurs 4–6. LÄS MER