Sökning: "John Dewey"

Visar resultat 31 - 35 av 177 uppsatser innehållade orden John Dewey.

  1. 31. Skit i boken! Var ÄR lupparna? : En fenomenografisk studie om pedagogers uppfattningar av utomhuspedagogik

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Arildsson; Anna Viberg Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Preschool; outdoor pedagogy; teachers’ perception; outdoor teaching; Förskola; utomhuspedagogik; pedagogers uppfattningar; lärande utomhus;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to analyze how preschool teachers in seven preschools from different pedagogical perspectives in Sweden think about outdoor pedagogy and whether their perspectives influence their work and how they teach. Three research questions have been formulated in order to investigate the purpose: What are the pedagogues’ perceptions of outdoor pedagogy? What are the pedagogues’ perceptions of the differences between teaching indoors and outdoors? What are the pedagogues’ main perceptions of outdoor teaching?  A qualitative method has been used in this study, the data were collected through interviews and observations using a phenomenographical approach. LÄS MER

  2. 32. Är grundskolans teknikundervisning entreprenörskapsfrämjande? : En intervjustudie om teknikundervisningen i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Hanna Djupman; [2021]
    Nyckelord :Teknikundervisning; entreprenörskapsfrämjande; årskurs 1-3; pragmatism; sätt att arbeta; intervjustudie; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka i vilken omfattning teknikundervisningen i årskurs 1-3 främjar elevers utvecklande av entreprenöriella förmågor utifrån hur lärare beskriver vilket syfte de har, hur de arbetar, vilka möjligheter och begränsningar de upplever samt vad de beskriver som entreprenörskapsfrämjande i undervisningen. Studiens resultat baseras på åtta semistrukturerade intervjuer med lärare med olika bakgrund, erfarenhet och utbildning som är verksamma och undervisar i teknikämnet i årskurs 1-3. LÄS MER

  3. 33. ”Tillräckligt verkligt och tillräckligt overkligt” : En kvalitativ undersökning av simuleringsövningar för att  hantera besvärliga situatione­­r på bibliotek

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Ingrid Bäckström; Sofie Hermansson; [2021]
    Nyckelord :Library; Academic Libraries; Library users; Simulation; Self-efficacy; Work environment—Psychological aspects; Job stress; Treatment; Bibliotek; Universitetsbibliotek; Biblioteksanvändare; Simulering; Self-efficacy; Psykosocial arbetsmiljö; Arbetsrelaterad stress; Bemötande;

    Sammanfattning : Introduction. Simulation-based training courses are commonly used in medical and teacher education in order to practice handling difficult tasks and situations in a safe environment. This paper researches a training course held by the university library of Linköping. LÄS MER

  4. 34. Likheter och skillnader i arbete med digitala verktyg på grundskola och grundsärskola i ljuset av aktuella utvecklingspedagogiska teorier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Natalia Guzowska; [2021]
    Nyckelord :Digitalization; digital tools; compulsory school; compulsory school for pupils with learning disabilities; school-age educare; ICT; Digitalisering; digitala verktyg; digital teknik; grundskola; grundsärskola; fritidshem; IKT; Digitalization; digital tools; compulsory school; compulsory school for pupils with learning disabilities; school-age educare; ICT;

    Sammanfattning : Denna studie belyser likheter och skillnader i användningen av digitala verktyg på grundskola och grundsärskola. Med tanke på att dessa två olika verksamheter där både läroplan, arbetssätt samt resurser skiljer sig åt markant vill jag ta reda på vad det egentligen är som är orsaken till en obalans i arbetet med digitala verktyg samt hur stor chans till en likvärdig utbildning eleverna får utifrån deras tillhörighet till olika skolformer. LÄS MER

  5. 35. De mänskliga rättigheterna i läromedel : En innehållsanalys av digitala och tryckta läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Jessika Stefansson; Madeleine Jeppsson; [2021]
    Nyckelord :Mänskliga rättigheter; deliberativa samtal; Dewey; läromedel; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap hur läromedel inom samhällskunskap skildrar de mänskliga rättigheterna för årskurserna 1–9 och gymnasiekursen Samhällskunskap 1 samt hur progressionen ser ut mellan åldersblocken. Forskningsfrågorna som besvaras är följande: Med vilka begrepp och i vilket sammanhang presenteras de mänskliga rättigheterna i läromedlen? På vilket sätt och i vilken omfattning uppmuntrar läromedel till deliberativa samtal? Hur ser progressionen ut mellan de olika årskurserna rörande begrepp, sammanhang och uppmuntran till deliberativa samtal?    I studien har det gjorts en kvalitativ innehållsanalys av åtta läromedel: två för årskurs 1–3, två för årskurs 4–6, två för årskurs 7–9 samt två för gymnasiekursen Samhällskunskap 1. LÄS MER