Sökning: "Judit Kan"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Judit Kan.
1. ”Chilla, det var bara en penna”. : En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt till förbrukningsmaterial och arbete för elevernas resurssparande i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : I enlighet med världens globala utmaning för hållbar utveckling, spelar skolan och lärares arbete en viktig roll för att eleverna ska utveckla ett proaktivt beteende gentemot miljön. Syftet med denna studie var att lära känna lärares förhållningssätt till förbrukningsmaterial och det resurssparande arbetet som lärare gör med syftemål att fostra eleverna till miljömedvetna människor. LÄS MER
2. Strategier mot hemlöshet i Sverige, Finland och Norge
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologiSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilka hemlöshetsstrategier Sverige, Finland och Norge använde i relation till Esping-Andersens idealtyper av välfärdsstater. Metod: En litteraturstudie genomfördes, 23 artiklar användes och kompletterande facklitteratur. LÄS MER
3. Förnuft & känsla - Strategier för att bemöta och förebygga post-sanning i skolan
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteoriSammanfattning : Dagens samhälle präglas av post-sanning och att sanningspåståenden i allt högre grad underbyggs av känslor istället för fakta. Syftet med detta arbete var att undersöka kopplingen mellan post-sanningssamhället och kritiskt tänkande, eftersom det senare är en del av filosofiämnet. LÄS MER
4. Lärarstudenters användning av historisk empati som verktyg för demokratifostran
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Skolinspektionen har i en rapport påvisat att lärare inte i tillräcklig utsträckning undervisar i linje med skolans demokratiseringsuppdrag. Rapporten framhåller behovet av att lärare besitter den kunskap och kompetens som krävs för att bedriva sådan undervisning. LÄS MER
5. Utveckling av läsförmågan genom högläsning : En litteraturstudie om högläsningens betydelse för läsförmågan i årskurs F-3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att undersöka om högläsning stödjer elevers utveckling av läsförmågan i årskurs F-3. Studien behandlar på vilka olika sätt läraren kan arbeta med högläsning med elever. Den behandlar även hur högläsning bidrar till utvecklingen av läsförmågan för elever med och utan lässvårigheter. LÄS MER