Sökning: "Kön genus jämställdhet skola"
Visar resultat 11 - 15 av 43 uppsatser innehållade orden Kön genus jämställdhet skola.
11. Aktiva pojkar och passiva flickor - genusnormer i berättelser : En textanalys av tre läseböcker ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Skolan har ett viktigt uppdrag att motverka traditionella könsmönster och främja jämställdhet. Syftet med denna studie är att undersöka hur tre av skolans läseböcker från tre olika decennier framställer kvinnor och flickor samt män och pojkar. LÄS MER
12. Förskolans jämställdhetsarbete : en kvalitativ undersökning utifrån pedagogers perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Studier visar att 84 % av Sveriges barn idag är inskrivna i förskolan. Förskolansverksamhet kan då tolkas som relevant för flertalet barn i Sverige. Det finns riktlinjer i förskola och skola i form av skolplan, läroplan, nationella lagar och förordningar som alla pekar på att Sverige ska arbeta för ett jämställt samhälle. LÄS MER
13. Hem- och konsumentkunskapsläroböcker ur ett genusperspektiv : En jämnställdhetssträvan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Jämställdhet är en viktig fråga på alla nivåer i samhället och uppmärksammas idag inom bland annat politik, skola och i media. Jämställdhet och genusmedvetenhet ska enligt läroplanen genomsyra skolverksamheten och ligga till grund för att alla elever ska känna sig inkluderade och kunna utvecklas utan påverkan av instängande könsnormer. LÄS MER
14. Genusproblematiken i skolan : En undersökning kring gymnasielärares uppfattning kring genus i historieundervisningen
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Arbetet utgår från att det i dagens samhälle finns djupt rotade genusstrukturer i alla samhällets skikt samt i vår privata sfär. Dessa strukturer skapar stora klyftor mellan kvinnor och män samt skapar normer som begränsar och möjliggör beroende på om du är man eller kvinna. LÄS MER
15. "För mig faller det sig liksom bara naturligt!" : En studie om fyra pedagogers tankar kring jämställdhet och genus i skolår F-2.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad pedagoger i skolverksamheten har för tankar kring skolans arbete med jämställdhet och genus. Följande frågeställningar ligger till grund för studien: Vad har pedagogerna för erfarenheter av jämställdhetsarbete? Hur resonerar pedagogerna kring genus? På vilket sätt arbetar man för att främja ett medvetet tankesätt kring jämställdhet och genus bland eleverna? Med hjälp av kvalitativa intervjuer fick fyra pedagoger från en liten skola i södra Sverige dela med sig av sina tankar och erfarenheter. LÄS MER