Sökning: "Körundervisning"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade ordet Körundervisning.

  1. 6. Körundervisningens oändliga rikedom - En kvalitativ studie om körundervisningens roll på en musikhögskoleutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :David Sarosi; [2017]
    Nyckelord :Music Education; Music Academy; Group Learning; Educational Science; Collaborative Learning; Choral Education; Choir; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Musikhögskola; Körundervisning; Kör; Kollaborativt lärande; Gruppinlärning; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to explore how choral education influences higher music education. The basis of the study is partly Zoltán Kodálys writings that were relevant to the subject, and research and literature relevant to choral education and other aspects of teaching. LÄS MER

  2. 7. ”Musik är ett språk som tillåter mig att kommunicera med själen och hjärtat” - En studie om hur sång kan användas som ett verktyg i SFI-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Ingela Bryhagen; Cecilia Claesson; [2015]
    Nyckelord :utbildningsvetenskap; musikpedagogik; SFI-undervisning; svenska som andraspråk; sång; educational sciences; music education; Swedish for immigrants; Swedish as a second language; singing; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study examines how singing can be used as a language development method in second language acquisition for immigrants in Sweden. The aim is to investigate whether there are advantages of using singing when teaching pronunciation to second language students, and how students experience education where music is integrated. LÄS MER

  3. 8. Sånglärkor & nötskrikor. En studie om att möta och undervisa sångsvaga elever

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Madelene Johansson; Kerstin Karlsson; [2012]
    Nyckelord :Sång; pedagogik; sångundervisning; körundervisning;

    Sammanfattning : SammanfattningVi har valt att basera vår studie på frågorna: Hur tänker sång- och körpedagoger kring begrepp som relaterar tillsångsvaghet? Vilka förhållningssätt och metoder använder pedagogerna i sin undervisning av sångsvaga elever?Kan alla lära sig att sjunga rent och i så fall hur? Med utgångspunkt i ett kvalitativt material bestående av femintervjuer med verksamma sång- och körpedagoger, syftar vi till att reda ut begreppen ”musikalitet”, ”sång-svaghet”, ”sångfunktionshämning”, ”tondövhet”, ”amusi” och ”falsksång”. Vi avser även att söka goda råd kringmetoder och förhållningssätt i mötet med sångsvaga elever, vilka vi sedan ämnar använda som inspiration i våregen framtida yrkesroll. LÄS MER

  4. 9. Sångröstens utveckling i körsammanhang : En intervjustudie av körledares syn på och arbete med sångteknik i amatörkörer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Sandra Stenqvist; [2012]
    Nyckelord :Choir director; choir singing; choir education; singing technique; voice care; socio-cultural perspective; Körledare; körsång; körundervisning; sångteknik; röstvård; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad insikt i körledares förhållningssätt till och hantering av sångtekniska övningar i kör. Bakgrundskapitlet beskriver sångrösten som instrument, och olika – i sångsammanhang – vanligt förekommande begrepp samt ger en presentation av tidigare litteratur och forskning som anknyter till studiens syfte. LÄS MER