Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Fångarnas kör : Musikgymnasiets obligatoriska körsång och dess påverkan på de köroerfarna eleverna

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Elias Aaron Johansson; [2022]
    Nyckelord :Musik; hälsa; adolescent music identity; motivation; Self Determination Theory; musikgymnasium; körsång; gamifiering; körmetodik; compulsory; level grouping;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har, inspirerat av diskursteori, syftat till att fördjupa kunskaper om körmetodik för erfarenhetsmässigt blandade körgrupper. Utgångspunkterna har varit ämnena motivation, frivillig kontra obligatorisk musikundervisning, enskilt och kollektivt musicerande, Self Determination Theory, nivågruppering, gamifiering, skolans roll i samhället, körmetodik, genrer, relationellt arbete och musikens potential till emotionella uttrycksformer, om hur stor vikt det har för unga och vuxna musikutövare. LÄS MER

  2. 2. ”Musik är ju liksom som madeleinekakor”: En studie i och om rytmik- och körundervisning och hur musikaliska upplevelser kan påverka folkhälsan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Maja Ehrnborg; Cristina Säfsten; Otthilia Sjöberg Aas; [2022]
    Nyckelord :Rytmik; Kör; Musikundervisning; Folkhälsa; Livskvalitet; Reflektion; Eudaimonia; Aktionsforskning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Eurythmics; Choir; Music Teaching; Public Health; Quality of Life; Reflection; Action Science; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : MIND (2021) raises a warning flag for the growing problem concerning mental health. The arts has a positive effect on the public health, which is shown in a report ordered by the WHO (Fancourt & Finn, 2019) and Theorell (2009, 2014 och 2018) highlights music and its positive influence on people. LÄS MER

  3. 3. Röster i förändring : En kvalitativ studie om sångpedagogers inkludering i enskild sångundervisning och körundervisning ur ett transperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Alice Hartvig; [2021]
    Nyckelord :trans sång musik inkludering;

    Sammanfattning : Jag själv heter Alice, jag är ciskvinna och mitt pronomen är hon. Snart är jag legitimerad musiklärareoch utbildad sångpedagog. Jag har valt att skriva om sångpedagogers inkluderande arbetssätt ur etttransperspektiv. Jag tar mig inget tolkningsföreträde utan vill snarare vidga vyer och belysaproblematik. LÄS MER

  4. 4. Språkkör som medel för språkutveckling : Om körundervisning i det flerspråkiga klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Malin Schröder; [2020]
    Nyckelord :språkkör; körsång; språkutveckling; flerspråkighet; andraspråksinlärning; sång; integration;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur körsång kan användas som verktyg för språkutveckling. Syftet är att undersöka på vilka sätt en spåkkör kan vara en tillgång i deltagarnas språkutveckling i ett andraspråk (svenska). LÄS MER

  5. 5. "Att ett trebokstavspronomen kan vara skitjobbigt" En kvalitativ studie om transpersoners erfarenheter av sångundervisning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Malin Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Transpersoner är en växande grupp i det svenska samhället och därmed är sannolikheten stor att sång- och körlärare möter transpersoner i sin yrkespraktik, men det finns än så länge ingen svensk musikpedagogisk forskning som fokuserar på transpersoners erfarenheter av sångundervisning. Den här studien syftar till att undersöka transpersoners erfarenheter av enskild sångundervisning och körsång och som metod användes semistrukturerade fokusgrupps-diskussioner. LÄS MER