Sökning: "Konsumenter som beslutsfattare"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Konsumenter som beslutsfattare.

  1. 1. Rätten till reparation: En litteraturstudie om konceptet rätt att reparera

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning; Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Mathilda Tydesjö; [2023]
    Nyckelord :Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : The concept of “right to repair” has increasingly gained attention during the last few years. What originally started as a movement by consumers frustrated by their inability to repair the products they own, has now evolved politically and led to different types of legislation to promote product repairability and reduce the environmental impact of mass consumption. LÄS MER

  2. 2. Indirekt reklam av alkohol på Instagram : En kvalitativ studie i hur Hernö Gin använder semiotiska resurser för att indirekt uppmana till konsumtionen av alkohol

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Filip Andersson; [2023]
    Nyckelord :Semiotic resources; advertising. alcohol consumption; indirect messages; Semiotiska resurser; reklam; alkoholkonsumtion; indirekta meddelanden;

    Sammanfattning : I det digitala samhället har reklamens utveckling och användning genomgått förändringar, där den visuella reklamen i sociala medier har blivit den mest framträdande formen av reklam. En särskilt kontroversiell typ av reklam är alkoholreklam, eftersom den kan påverka människor till ökad alkoholkonsumtion, vilket kan få negativa konsekvenser. LÄS MER

  3. 3. Attityder och hinder för användning av kryptovalutor som betalningsmedel : En kvalitativ studie om faktorer som påverkar användningen av kryptovalutor

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Dylan Yara; Hélen Hanna; [2023]
    Nyckelord :Cryptocurrencies; Virtual means of payment; User experiences and attitudes; Diffusion theory; Consumers as decision makers; knowledge; and security.; Kryptovalutor; Virtuella betalmedel; Användares erfarenheter och attityder; Diffussionsteori; Konsumenter som beslutsfattare; kunskap och säkerhet.;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har kryptovalutor som Bitcoin blivit alltmer populära och genererat stor uppmärksamhet inom finansiella och tekniska kretsar. Trots den ökande populariteten och intresset för kryptovalutor som investeringsobjekt och spekulativt instrument, är deras användning som betalningsmedel fortfarande begränsad. LÄS MER

  4. 4. The influence of macroenvironmental factors on online shopping and the use of BNPL

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Maria Hardin; Moira Twengström; [2022]
    Nyckelord :‘Buy now; pay later’; consumer credit; online shopping; e-commerce; culture; ‘Buy now; pay later’; konsumentkredit; näthandel; e-handel; kultur;

    Sammanfattning : In the early days of e-commerce, countries took to the phenomenon at very different speeds. Researchers proved the most important factors for this to be propensity for trust and the perceived risk of online purchases. LÄS MER

  5. 5. Consumer’s choice, or is it?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Louise Bergström; Agnes Lekenhed; [2021]
    Nyckelord :Food Retail Market; Food Chains; Assortment Design; Sovereign Consumer; Neoclassical Economy; Political Consumerism; Citizen-Consumer; Ethical Consumer; Social Sciences;

    Sammanfattning : Politisk konsumtion är en växande konsumentrörelse där individer konsumerar inte enbart för att maximera egennytta, utan även för att skapa godartad samhällelig förändring, lokalt som globalt. Den teoretiska debatten kring detta fenomen vilar på grunder såsom neoklassisk marknadsekonomi och idén om den suveräna konsumenten. LÄS MER