Sökning: "Kunskapsintensiv Organisation"

Visar resultat 11 - 15 av 43 uppsatser innehållade orden Kunskapsintensiv Organisation.

  1. 11. A cultural perspective on leadership to face challenges with agile methods : A case study in the Nordic Banking Industry

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Robert Bojs; [2019]
    Nyckelord :Cultural leadership; Agile methods; Motivation; Organizational culture; Leadership; Knowledge Intensive Organization.; Kulturellt ledarskap; Agila metoder; Motivation; Organisationskultur; Ledarskap; Kunskapsintensiv Organisation;

    Sammanfattning : This paper explores the ideas of culture and leadership as a unified phenomenon and a means to face challenges caused by implementing new ways of working in knowledge intensive organizations. By creating a supportive culture and trusting in employees, managers can give decisive authority to employees, which will increase motivation, and enable managers to focus on strategy and vision. LÄS MER

  2. 12. Uppfattningen av aktivitetsbaserade arbetsplatser : En kvantitativ studie om hur aktivitetsbaserade arbetsplatser uppfattas av anställda inom en kunskapsintensiv organisation

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Johanna Westerlund; [2018]
    Nyckelord :Activity based workplace; activity based work and work environment; Aktivitetsbaserad arbetsplats; aktivitetsbaserat arbete och arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Den tekniska utvecklingen i kombination med att organisationer blir allt mer kunskapsintensiva har fött nya arbetssätt som kräver ett nytt sätt att utforma arbetslokaler. Det moderna kontorskonceptet aktivitetsbaserade arbetsplatser innebär att en arbetsplats är utformad efter de arbetsuppgifter som sker inom organisationen. LÄS MER

  3. 13. Retain : Vad motiverar chefer i en kunskapsintensiv bransch att stanna inom sin aktuella organisation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Ellinor Dahlqvist; Veronica Johannesen; [2018]
    Nyckelord :Talent Management; Retain; High potentials; Kunskapsintensiv marknad; Arbetsberikning;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats var att undersöka vad som motiverar chefer att stanna inom sin nuvarande organisation samt vilken påverkan faktorer som introduktion, utveckling, utvärdering och belöning har för dessa chefers vilja att stanna och se långsiktigt på deras arbetsgivare. För att försöka reda ut detta har vi i denna studie utgått från två frågor: Utifrån faktorerna introduktion, utveckling, utvärdering och belöning - vad är viktigt för chefer för att de ska vilja stanna hos sin nuvarande arbetsgivare? Hur har faktorerna introduktion, utveckling, utvärdering och belöning påverkat chefer i deras val i att lämna deras senaste arbetsplats? I denna uppsats har vi använt oss av triangulering, vilket syftar till att vi använt dels kvantitativ metod genom en enkät för att kunna besvara den första av våra två frågor. LÄS MER

  4. 14. Continous Improvements – en självklarhet för kunskapsintensiva organisationer?

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofie Nordhamren; [2017]
    Nyckelord :continous improvements; ständiga förbättringar; systemteori; repertory-grid;

    Sammanfattning : Continous improvements (ständiga förbättringar, framöver förkortat CI) har under senare år fått ett stort fokus inom svenska organisationer – först inom tillverknings-industrin och senare inom tjänstesektorn och offentlig sektor. Breddningen av verksamheter som fokuserar på dessa små, kontinuerliga förbättringar innebär också att det även är komplexa, kunskapsintensiva organisationer som använder sig av CI. LÄS MER

  5. 15. Employer branding - Vad tycker medarbetarna? : En studie om intern employer branding

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Jessie Löfgren; Sofia Flodström; [2017]
    Nyckelord :Employer branding; intern employer branding; organisation; arbetsgivarattraktion;

    Sammanfattning : I en allt mer föränderlig värld där företag inom kunskapsintensiva branscher lider brist på kompetent personal, har det aldrig tidigare varit lika viktigt för organisationer att arbeta för att behålla sina nuvarande anställda. För att företag ska kunna differentiera sig och skapa en arbetsgivarattraktion krävs det att de använder sig av strategier för att de fortsättningsvis ska kunna attrahera och behålla sina medarbetare. LÄS MER