Sökning: "Kunskapsintensiva verksamheter"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Kunskapsintensiva verksamheter.
1. Accelerera kunskapsspiralen – lärande om generativ AI i kunskapsarbete : En kvalitativ fallstudie om hur kunskap uppstår genom lärande på individnivå och kunskapsdelning på gruppnivå i en kunskapsarbetande organisation
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Artificiell intelligens (AI) har blivit en central del av utvecklingen hos moderna organisationer, med potential att förändra arbetssätt och öka effektivitet och konkurrenskraft. Generativ AI, som skapar innehåll baserat på mönster i befintliga data, har snabbt utvecklats och väckt stor uppmärksamhet i olika branscher. LÄS MER
2. Vad ska jag göra nu? : En kvalitativ flerfallstudie om distansbaserad onboarding i kunskapsintensiva företag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : I det moderna arbetsklimatet ser vi en ökad efterfrågan på flexibilitet gällande arbetstider, och konceptet av vad som ska anses vara en arbetsplats börjar ifrågasättas. Under flera år har företag börjat anamma idén om att ett arbete kan utföras vart som helst som ett resultat av den teknologiska utvecklingen, och covid-19 pandemin agerade som en katalysator för denna redan påbörjade trend, som visat sig starkast i kunskapsintensiva branscher. LÄS MER
3. Ledarskap under en plötslig digital transformation
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Utbrottet av COVID-19 pandemin har fört med sig en rad implikationer på privatpersoner, välfärden och inte minst företag runt om i världen. Distansarbete blev under våren 2020 en lösning för många företag att kunna fortsätta bedriva sina verksamheter. LÄS MER
4. Kunskapsdelning i IT-konsultbolag : En studie om hur kunskapsintensiva verksamheter som IT-konsultbolag delar kunskap ur ett värdenätverksperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologiSammanfattning : Kunskap är en viktig organisatorisk tillgång, särskilt i sådana kunskapsintensiva verksamhetersom IT-konsultbolag utgör. Tidigare forskning inom Knowledge Management har identifieratbehov av fler studier om hur IT-konsultbolag delar sin kunskap genom att hantera denindividuella kunskapen och organisatoriska kunskapen inom verksamheten. LÄS MER
5. "Det låter diktatoriskt, men det är ju jag som är chef" : En kvalitativ studie om post-byråkratiskt chefsbeteende hos mellanchefer i kunskapsintensiva organisationer
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Bakgrund: Ur den kritik som sedan 50-talet formulerats mot den byråkratiska “mekaniska” organisationsformen har en utveckling mot mer “organiska” organisationsformer skett. Detta har tillsammans med den tekniska utvecklingen, som under de senaste årtiondena fortskridit, kommit att förändra många verksamheter. LÄS MER