Sökning: "Kunskapskraven"

Visar resultat 16 - 20 av 630 uppsatser innehållade ordet Kunskapskraven.

  1. 16. Framgångsrik undervisning för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Iréne Oberst; Charlotta Humlin; [2023]
    Nyckelord :framgångsfaktorer; språkstörning; undervisning;

    Sammanfattning : Specialpedagogiska skolmyndighetens kartläggning (2018) visade att elever med språkstörning nådde kunskapskraven i begränsad omfattning i grundskolan. Denna studie belyser därför tidigare forskning kring framgångsfaktorer i undervisningen för elever med språkstörning. LÄS MER

  2. 17. Motivationshöjande arbetssätt och stödinsatser i matematikundervisning : En småskalig intervjustudie med lärare i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carola Andersson; Anna Alvin; [2023]
    Nyckelord :Kompetens; lagom kunskapsnivå; matematikutveckling; motivation; motivationshöjande arbetssätt; specialpedagogik; stödinsatser.;

    Sammanfattning : Lärares arbetssätt och stödinsatser undersöktes, som kan gynna elevers motivation och matematikutveckling med inriktning på att kunskapskraven ska kunna uppnås. Det är en kvalitativ intervjustudie  med  ett urval av lärare i matematik, speciallärare och specialpedagoger som arbetar i grundskolan. LÄS MER

  3. 18. Hur arbetar rådgivare i kris? : En kvalitativ studie som undersöker hur rådgivare arbetar med SwedSecs nya kompetenskrav om ekonomisk psykologi och fallgropar i rådgivningsprocessen.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Julia Jakobsen; Albin Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Behavioral finance; advisors; psychological pitfalls; advisory process; SwedSec; economic psychology; psychological factors; Beteendeekonomi; finansiella rådgivare; psykologiska fallgropar; rådgivningsprocessen; SwedSec; ekonomisk psykologi; psykologiska faktorer;

    Sammanfattning : Bakgrund: År 2020 infördes ett nytt kompetenskrav i SwedSec om ekonomisk psykologi och finansiella rådgivare. Det har under de senaste åren varit stora ekonomiska oroligheter där konsekvenserna av Coronapandemin och det pågående kriget i Ukraina i kombination med andra faktorer har resulterat i rekordhöga inflationsnivåer, vilket i sin tur har resulterat i höjningar av styrräntan. LÄS MER

  4. 19. Läroplansanalys utifrån Blooms reviderade taxonomi : Likheter och skillnader mellan Sveriges och Ålands kunskapskrav i ämnena NO och SO för elever upp till årskurs 4, samt förändringar över tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jaqueline Sving; Melissa Thom; [2023]
    Nyckelord :NO; SO; läroplanskoder; Blooms reviderade taxonomi; kognitiva processer; kunskapsdimensioner; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Teman och analysmetoder som genomsyrar denna studie är läroplanskoder och Blooms reviderade taxonomi. Dessa utgör också den här studiens teori och förklaringsmodeller. Begreppet läroplanskod avser ett samlingsnamn för en uppsättning principer bestående av urval, organisation och förmedlingsform av skolans undervisning (Linde, 2021, s. LÄS MER

  5. 20. Bollspelets roll och syfte i ämnet idrott och hälsa : Elevers uppfattningar om momentet bollspel

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Hanna Friberg; Alicia Kaski Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Bollspel; idrott; hälsa; elever; uppfattning; tävlingsmoment; bollspelets roll; syfte; läroplan;

    Sammanfattning :                                                                                                               Syfte och frågeställningar: Tidigare forskning har visat att momentet bollspel dominerar i ämnet idrott och hälsa trots att ordet bollspel inte förekommer i läroplanen. Detta anses som problematiskt då undervisningen blir ensidig vilket bidrar till att elever går miste om möjligheten att utveckla och visa kunskap i andra aktiviteter (Skolinspektionen, 2018). LÄS MER