Sökning: "LäSt"

Visar resultat 21 - 25 av 994 uppsatser innehållade ordet LäSt.

  1. 21. Var finns värdegrunden? : SO-lärares ansvar för demokratiuppdraget i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Ella Schüler; Cathie Anderberg Forsell; [2023]
    Nyckelord :democracy mission; elementary school; social science; values education.; demokratiuppdrag; grundskola; samhällsorientering; SO; värdegrund.;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att besvara frågeställningen: Hur kan en som lärare arbeta systematiskt med värdegrundsarbete under SO-lektionerna. Denna forskningsöversikt är riktad till lärarstudenter och verksamma lärare, främst inom SO-ämnena men kan vara till nytta för andra verksamma lärare och lärarstudenter som vill veta mer om hur en kan arbeta systematiskt med värdegrundsfrågor. LÄS MER

  2. 22. Kan variabler avseende tal och språk vid 7 års ålder förutsäga läsförmågan vid 10 års ålder hos barn med unilateral läpp- käk- gomspalt?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Linnéa Nilsson; Andela Celikovic; [2023]
    Nyckelord :Unilateral läpp- käk- och gomspalt; läsförmåga; fonologisk medvetenhet; lexikal variation; procent korrekta konsonanter; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om relationen mellan tal och språk vid 7 års ålder och läsförmågan vid 10 års ålder hos barn med unilateral läpp- käk-och gomspalt (LKG). Metod: Det var 59 barn i 7 års ålder som testades med Bussagan, FONOLEK och SVANTE av logopederna vid de olika LKG-centra. LÄS MER

  3. 23. Vardagsföreställningar om begreppet kraft hos gymnasieelever : En studie med kvantitativ och kvalitativ undersökning i gymnasieskolan

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Ibrahim Alo; [2023]
    Nyckelord :Pedagogiska teorier; vardagsföreställningar; uppfattningar; kraft; undervisningsmetoder; gymnasieskolan; Newtons lagar.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har en studie genomförts om vilka vardagsuppfattningar som finns bland gymnasieelever innan de studerar rörelselagarna, och om dessa uppfattningar kommer att försvinna efter att de studerat kraft och rörelse i skolan. En enkät bestående av 6 frågor utan lösningsalternativ genomfördes på en grupp elever i två olika skolor. LÄS MER

  4. 24. “Har vi inte utbildning så har vi ingen status i yrket heller” : HR-specialisters upplevelser kring användningen av högre utbildning i sin yrkesroll

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Madicken Niskanen; Maja Johansson; [2023]
    Nyckelord :Högre utbildning; personalvetenskap; anställningsbarhet; HR-specialist; profession.;

    Sammanfattning : Högre utbildning i relation till arbete är ett högst aktuellt ämne att diskutera då kravet på att ha en eftergymnasial utbildning blir allt högre. Däremot går det att ifrågasätta huruvida utbildningar faktiskt förbereder studenter inför arbetsmarknadens krav. LÄS MER

  5. 25. Flerspråkighet & ämnet svenska : En kvalitativ studie om flerspråkiga elevers erfarenheter om att läsa ämnet svenska i högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rana Hanna Aranki; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; sociokulturella perspektivet; svenska som andraspråk; svenska; högstadiet.;

    Sammanfattning : För att öka kunskapen om vad flerspråkiga elever kan ha för erfarenheter, upplevelser och åsikter om att läsa svenska tillsammans med elever som har svenska som modersmål, har jag utfört denna kvalitativa studie genom fokusgruppsintervjuer av informanter. Vidare syftar studien till att undersöka varför de flerspråkiga eleverna läser svenska (SVE) och vilken typ av stöd de flerspråkiga eleverna anser att de behöver då de läser SVE. LÄS MER