Sökning: "Lärandeobjekt förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Lärandeobjekt förskola.

  1. 1. Transdisciplinärt lärande med och genom estetiska uttrycksformer Ett utvecklingsarbete om att använda sig av estetiska uttrycksformer i undervisning av andra ämnesområden i förskolan Namn Lena

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lena Jonsson; Jennie Johansson; [2024-02-29]
    Nyckelord :lärandeobjekt; pedagoger; estetiska uttrycksformer; transdisciplinärt lärande; utvecklingsarbete; aktionsforskning; förskola;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt pedagogers medvetenhet och kompetens kring estetiska uttrycksformer i ett transdisciplinärt lärande. Detta innebär att använda sig av till exempel dans, musik, drama och bild som en metod för att undervisa i andra ämnen. LÄS MER

  2. 2. Lekfull matematik : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar kring matematik integrerat med lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Fallqvist; Sara Berggren; [2023]
    Nyckelord :mathematics; play; preschool; preschool teachers; toddlers; de yngsta barnen; förskola; förskollärare; lek; matematik;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare uppfattar att matematik kan integreras med lek samt hur de planerar och genomför detta arbete. Studien utgår från variationsteorin där de centrala begrepp som lyfts är lärandeobjekt, kritiska aspekter och variationsmönster. LÄS MER

  3. 3. En hållbar framtid : förskollärares syn på, strukturering av samt arbetemed hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Moa Bourghardt; Therese Bylund; [2023]
    Nyckelord :hållbar utveckling; förskola; delaktighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning I denna studie har undersökts hur förskollärare beskriver undervisning om hållbar utveckling, både när det kommer till i vilken kvantitet olika material, miljöer och aktiviteter förekommer i verksamheten, men också till hur pedagogerna själva beskriver hur de gör barnen delaktiga i undervisningen. Syfte Syftet är att undersöka förskollärares beskrivning av sin syn på, strukturering av samt arbete med hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 4. Organiserande syften som stöd för kemiundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om att designa och analysera undervisning om vattnets faser med utgångpunkt i faktaböcker.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Lena Hinders; Therese Hedlund; [2022]
    Nyckelord :Action research; chemistry; Didactic models; organizing purposes; pre-school.; Aktionsforskning; Didaktiska modeller; förskola; kemi; organiserande syften.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om hur Organiserande syften kan användas som stöd för didaktisk analys och design av kemiundervisning i förskolan som tar utgångspunkt i faktaböcker. Som forskningsansats har vi använt oss av aktionsforskning och inom ramen för detta gjordes en didaktisk modellering där vi exemplifierat hur den didaktiska modellen Organiserande syften kan användas som stöd i planering, genomförande samt utvärdering av undervisning i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Barns uppfattningar om faropiktogram -symboler med didaktiska konsekvenser : En studie i förskolan där femåringars tankar är utgångspunkten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Zabina Kärrfält; [2021]
    Nyckelord :Chemicals; children´s perception; hazard pictograms; objects of learning; preschool; variation theory.; Barns uppfattning; faropiktogram; förskola; kemikalier; lärandeobjekt; variationsteori.;

    Sammanfattning : In today´s Swedish preschools, there are numbers of products in daily use that carry hazard warnings. Some of these products are more accessible than others to pupils. From a safety standpoint, it is important that children understand these hazard pictograms and what they stand for. LÄS MER