Sökning: "Lärarens yrkesutövande"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Lärarens yrkesutövande.

  1. 1. Särbegåvade eller? : En studie om lärares attityder och tankar om arbetet med särbegåvade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Mattsson; Sallie Redman; [2021]
    Nyckelord :gifted and talented students; gifted and talented; teacher’s attitudes; gifted education; särbegåvade elever; särbegåvning; lärares attityder; särbegåvad undervisning;

    Sammanfattning : Enligt skollagen har alla elever rätt till stimulans i utbildningen. Alla elever “ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.” Skollagen (2010:800, 3 kap. 2§). LÄS MER

  2. 2. Engelskundervisning för nyanlända elever i ett likvärdighetsperspektiv : En studie utifrån lärarens perspektiv i grundskolan i två kommuner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Engelska; Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Hanan Alradeef; [2020]
    Nyckelord :Nyanlända elever; lärande; språkinlärning; likvärdighet; utmaningar; arbetssätt;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur två skolor i två olika kommuner jobbar för att stödja nyanlända elevers språkinlärning och ge dem en likvärdig undervisning i ämnet engelska, som passar med deras nivå. Syftet är också att ta reda på vilka utmaningar som engelsklärarna möter i undervisning av nyanlända elever, samt att belysa orsakerna till nyanlända elevers svaghet i ämnet engelska utifrån lärarens perspektiv. LÄS MER

  3. 3. På jakt efter godkänt Om lärares förhållningssätt till betyg för elever i behov av stöd i matematik In Search of obtaining a passing Grade About Teachers' Approaches to grade Requirements for Students in Need of

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sarah Rangstrand Hjort; [2017]
    Nyckelord :bedömning; betygskrav; elever i behov av stöd; lärarprofession; matematik;

    Sammanfattning : Detta arbete fokuserar på lärares upplevelser av och förhållningssätt till att undervisa elever som kämpar, men som inte alltid når ända fram till ett godkänt betyg. Lärare som arbetar i dessa grupper ser hur elever utvecklas och ibland gör väldiga framsteg, men ändå uppnår de inte de formella betygskraven. LÄS MER

  4. 4. Det fria rummets baksida – En experimentell studie av hur elevens programtillhörighet påverkar lärarens bedömning.

    C-uppsats,

    Författare :Jennie Gunnarsson; Robert Andersson; [2010]
    Nyckelord :likvärdighet; betyg och bedömning; handlingsutrymm;

    Sammanfattning : Med ett intresse som grundar sig i praktiska erfarenheter av att förutsättningarna för undervisning ochbetygsättning är mycket olika på yrkesinriktade respektive studieinriktade program i den svenskagymnasieskolan undersöker vi i detta examensarbete om lärarens vetskap om elevens identitet påverkarbedömningen av elevens kunskaper.Flera undersökningar visar att bedömningen i skolan inte är likvärdig, trots att likvärdigheten som hörnsten fören rättvis skola betonas av styrdokument och trots att dess vikt blir särskilt tydlig i bedömningssituationen därrättvisa betyg är ett krav. LÄS MER

  5. 5. Ledarskap ­ förutsättning för konstruktiv konflikthantering och emotionell utveckling

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Veronica Eriksson; Lina Bäcker; [2007]
    Nyckelord :Kommunikation; ledarskap; konflikthantering och em;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med projektet har varit att undersöka huruvida vår teori kring sambanden mellan ledarskap,konflikthantering och emotionell utveckling och stämmer. För oss som lärare är detta högst väsentligt då vi i vårtyrkesutövande kommer att konfronteras med dessa områden dagligen. LÄS MER