Sökning: "Laborativa inslag"

Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser innehållade orden Laborativa inslag.

  1. 16. Bättre matematiklärande med memorering? För vem?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingrid Malmberg; [2017]
    Nyckelord :anpassning; bedömning; kunskapssyn; lärande; matematiksvårigheter; matematisk litteracitet; memorering; numeracitet; PISA;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktMalmberg, Ingrid (2017). Bättre matematiklärande med memorering? För vem? Speciallärarprogrammet med inriktning Matematikutveckling, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola, 90 hp. LÄS MER

  2. 17. "Jag hatade matte", Vuxnas berättelser om sina upplevelser av skolämnet matematik. "I hated maths", Adults Narrations about their Experiences of the School Subject Mathematics

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecka Gustafsson; [2016]
    Nyckelord :Bemötande; Livsberättelser; Matematiksvårigheter; Självbild; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag: PISA (Skolverket, 2012) och TIMSS (Skolverket, 2011b) visar att svenska elever presterar på en lägre nivå i matematik vid internationella jämförelser med jämnåriga i andra länder, samtidigt som flera vuxna har en negativ inställning till matematik. Som matematiklärare och blivande specialpedagog med ett stort intresse för matematik uppkommer frågan; vad är det som gör att så många elever och vuxna har en negativ inställning till matematik? I det här arbetet undersöks frågan för att öka kunskapen inom matematik och specialpedagogik. LÄS MER

  3. 18. Undervisningstidens roll för matematikundervisningen på högstadiet : En kvantitativ studie om hur matematiklärare uppfattar undervisningstiden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :David Nygren; [2014]
    Nyckelord :Matematikundervisning; matematiklärare på högstadiet; enkät; undervisningstid;

    Sammanfattning : Detta är en kvantitativ studie som undersöker vad undervisningstiden har för roll i den svenska matematikundervisningen på högstadiet. Dagens högstadieelever har i snitt en timme mindre schemalagd matematikundervisning i veckan än för 35 år sedan, matematikkunskaperna hos dessa elever är också betydligt sämre än för 35 år sedan. LÄS MER

  4. 19. Är ett laborativt arbetssätt möjligt för alla? En enkätstudie av faktorer som påverkar i vilken utsträckning lärare använder sig av laborativ matematik i undervisningen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maria Andrésen; naturvetenskap och miljö för Matematik Matematik; [2014]
    Nyckelord :Laborativ matematik; kompetens; fortbildning;

    Sammanfattning : Sammanfattning:SyfteSyftet med uppsatsen var att undersöka i vilken utsträckning lärarna på tre utvalda skolor använder sig avlaborativ matematik. Syftet var också att ta reda på vilken syn lärarna har på hur elevernas lust och motivationpåverkas av det laborativa arbetssättet i matematik samt att ta reda på om det finns faktorer som kan påverka tillökat användande av laborativ matematik i undervisningen. LÄS MER

  5. 20. Uppfattningar om matematikundervisning : Årskursnioelever i behov av särskilda utbildningsinsatser i matematik ger sin syn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Kerstin Söderberg; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien syftar till att beskriva uppfattningar om matematikundervisning hos sex årskursnioelever i behov av särskilda utbildningsinsatser i matematik. Den beskriver deras uppfattningar om vilka typer av undervisning de anser att de mött samt om vad de uppfattar som bra respektive mindre bra undervisning. LÄS MER