Sökning: "Lesson learned"

Visar resultat 6 - 10 av 57 uppsatser innehållade orden Lesson learned.

  1. 6. VAD LÄR VI OSS EGENTLIGEN : Får vi rätt kunskap för framtiden i idrott och hälsa?

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Andreas Asker; [2023]
    Nyckelord :Subject knowledge; adult life; Transferable knowledge; Ämneskunskaper; Vuxenlivet; Överförbar kunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att kartlägga vuxna ungdomars upplevelser av skolämnet idrott och hälsa på gymnasial nivå. På vilket sätt har ämnet skapat en bra grund för framtiden och vad uppskattar man ha lärt sig för väsentlig kunskap för framtida aktiviteter för att bibehålla en hälsosam livsstil i vuxen ålder? Metoden som använts för denna studie är kvantitativa enkäter som är riktade mot unga vuxna som gått ur gymnasiet efter 2011. LÄS MER

  2. 7. Ökade produktionskostnader och krisberedskap : en intervjustudie från ekologiska nötköttsproducenters perspektiv

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Hanna Lundberg; [2023]
    Nyckelord :lantbruk; nötköttsproduktion; livsmedelssystem; livsmedelssäkerhet; försäljningskanaler; krisberedskap;

    Sammanfattning : Kriget i Ukraina har bidragit till stora utmaningar för dagens producenter i form av ökade produktionskostnader. Kostnader för insatsvaror, el och drivmedel har skjutit i höjden vilket har bidragit till att lantbrukare tvingats skära ner sin produktion eller i vissa fall lägga ner den helt (LRF 2022b). LÄS MER

  3. 8. “Perhaps the most important lesson I learned was how closely connected the different forms of inequality are.” : A thematic analysis of the Everyday Sexism Project

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Umeå centrum för genusstudier (UCGS)

    Författare :Lauren Foley; [2023]
    Nyckelord :sexism; everyday sexism; feminism;

    Sammanfattning : This thesis set out to explore how, through a radical feminist lens and using the theory of a continuum of violence by Dr. Liz Kelly, the Everyday Sexism Project community thinks about the issue of everyday sexism, how they view everyday sexism in relation to larger, more severe acts of sexist violence, and whether they see potential for change and/or eradication of the former. LÄS MER

  4. 9. Mapping of Process Hazard Analyses in Swedish Process Industries and How the Work Can Be Improved

    Master-uppsats, Lunds universitet/Riskhantering (CI)

    Författare :Isabella Bergström; [2022]
    Nyckelord :Risk management; Qualitative risk assessment; PHA; Process safety; Seveso directive; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : This study aims to map how Swedish process industries use qualitative risk analyses, such as process hazard analyses (PHA), to assess risks. Beyond the Seveso legislation, which requires all facilities classified as upper tier to perform a safety report each fifth years, there are no Swedish legislation or regulations regarding how and when PHAs should be executed. LÄS MER

  5. 10. “Det var ganska svårt först, men andra gången var det enkelt” Aktionsforskning för arbete med elevers talängslan.

    M1-uppsats, Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Alexander Riedel; [2022]
    Nyckelord :talängslan; högstadieskolan; retorik; psykologi; KBT; aktionsforskning; enkäter; observation; betingning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här studien ämnar att konstruera, testa och utvärdera ett lektionsmoment med fokus på talängslan. Momentet ska först och främst vara tidseffektivt och inte ta för mycket tid från övrig kursplanering. Det ska således gå att använda till exempel i slutet av en lektion utan att övrig undervisning blir lidande. LÄS MER