Sökning: "Lili Sara Schmidt"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Lili Sara Schmidt.

  1. 1. L3-motivation och integrationssträvan på komvux : En studie om vuxna invandrares motivation att läsa engelska i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Lili Sara Schmidt; [2016]
    Nyckelord :adult education; adult immigrants; adult learning; English as a third language; Global English; integrativeness; integrative motivation; komvux; L2 Motivational Self System; L3 learner; L3 learning; L3 motivation; L3 Motivational Self System; L3 Self; engelska som tredjespråk; global engelska; integrationssträvan; integrativ motivation; komvux; L2-motivationssjälvbildssystem; L3-inlärare; L3-inlärning; L3-motivation; L3-självbild; vuxenutbildning; vuxna invandrare; vuxnas lärande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att kvalitativt undersöka L3-motivation hos vuxna invandrare som läser engelska (L3) på komvux i Sverige. Motivation undersöktes i relation till samspelet mellan målgruppens behov och mål, det svenska samhället och engelskans globala status. LÄS MER

  2. 2. "Hon har SFI-uttal" : En perceptionsstudie om hur vuxna andraspråksinlärare uppfattar modersmålssvenska och andraspråkssvenska

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskning

    Författare :Lili Sara Schmidt; [2014]
    Nyckelord :acquisition of variation; L2 Swedish; listener experiment; second language acquisition; second language learner; sociolinguistic awareness; Swedish as a second language; andraspråksinlärare; andraspråkssvenska; andraspråkstillägnande; lyssnarexperiment; sociolingvistisk medvetenhet; svenska som andraspråk; tillägnande av variation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Att kunna identifiera och förstå olika varieteter av målspråket är en grundläggande förutsättning för att andraspråksinlärare av svenska ska kunna bli fullständig deltagare i dagens flerspråkiga svenska samhälle. Den här studien har till syfte att explorativt undersöka vuxna andraspråksinlärares tillägnande av kunskaper i språklig variation vad gäller modersmålssvenska och andraspråkssvenska, samt deras sociolingvistiska medvetenhet. LÄS MER