Sökning: "Lina Eliasson"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Lina Eliasson.

  1. 1. Hur personer med psykisk sjukdom upplever bemötandet från hälso- och sjukvårdspersonal vid somatiska besvär : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Lina Eliasson; Sofia Giding; [2023]
    Nyckelord :Mental illness; Patient experiences; Professional-patient interaction; Somatic care; Bemötande; Patientens upplevelser; Psykisk sjukdom; Somatisk vård;

    Sammanfattning : Bakgrund   Nära en miljard människor i världen hade år 2019 ett psykiatriskt tillstånd. Detta inkluderade psykiska sjukdomar där depressiva syndrom och ångestsyndrom var vanligast, medan schizofreni var minst vanligt. Psykisk ohälsa inklusive psykiska sjukdomar medför stora ekonomiska samhällskostnader såväl som individuellt lidande. LÄS MER

  2. 2. "Dokumentation blir inte pedagogisk om inte barnen är delaktiga" : En kvalitativ studie om de yngre barnens delaktighet i den pedagogiska dokumentationen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Fridolfsson; Elin Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Educational documentation; participation; influence; younger children; preschool teachers; Pedagogisk dokumentation; delaktighet; inflytande; yngre barn; förskollärare;

    Sammanfattning : Tidigare forskning om pedagogisk dokumentation visar att det mest är äldre barn som är delaktiga. Däremot skulle det gynna de yngre barnen eftersom pedagogisk dokumentation kan bidra med anknytning och kan skapa en trygg relation. LÄS MER

  3. 3. ”Dom är precis som vi, fast bara lite mindre!” : En studie om barns lärande om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Simonne Eliasson; Lina Ljungsryd; [2022]
    Nyckelord :barnkonventionen; Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter; barns rättighetslärande; asymmetriska relationer; barns rättigheter; förskola; makt; tolkningsföreträde; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : The aim for the study is to investigate whether or not personnel with pedagogical and managing responsibilities convey childrens rights in accordance with the documents governing the Swedish preschools and the convention on the rights of the child. The study’s research questions are as follows: according to personnel with pedagogical and managing responsibilities, what opportunities are made possible for children’s rights learning? How does personnel with pedagogical and managing responsibilities look upon their educational responsibility regarding children’s rights learning, and what aspects within the organization can affect this responsibility? A qualitative method is applied and six semi-structured interviews with personnel with pedagogical and managing responsibilities were conducted. LÄS MER

  4. 4. När framtiden inte längre är en självklarhet : en bloggbaserad litteraturstudie om unga vuxnas upplevelse av att leva med cancer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Caroline Norén; Lina Eliasson; [2021]
    Nyckelord :Bloggar; Cancer; Ung vuxen; Upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att drabbas av cancer som ung vuxen har en påverkan såväl psykiskt som fysiskt då de redan befinner sig en känslig fas i livet. Cancerdiagnosen innebär sjukhusvistelser och behandlingar som ger starka biverkningar, vilket gör att det vardagliga livet sätts på paus. LÄS MER

  5. 5. Skillnader mellan flickor och pojkar i matematikämnet utifrån lärarnas perspektiv : En kvalitativ studie om likvärdig undervisning i F-3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Eliasson; Lina Trolin; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Matematikprestation; Lärare; Uppfattning; Likvärdig Undervisning;

    Sammanfattning : Utgångspunkten med denna studie är att urskilja om lärarna uppfattar att det finns en skillnad mellan pojkars och flickors prestationer i matematikämnet redan bland de yngre eleverna i årskurs F–3. Forskning visar att det finns skillnader mellan flickors och pojkars prestationer i matematikämnet i skolan, däremot finns det inte lika mycket forskning om de yngre åldrarna i F-3 (Tuohilampi, Hannula, Laine & Metsämuuronen 2014). LÄS MER